Monday, June 20, 2011

التجربة البرزيلية وطريق الحلم المصري






مصر في المرحلة دي عايزة تجربة تمشي عليها وتطبق خطواتها للنهوض بالاقتصاد المصري
ومن التجارب الرائدة هي تجربة دول امريكا اللاتينية والمرشح الرئاسي حمدين صباحي اتكلم كتير عن التجربة البرازيلية وشافها حل مثالي للنهوض بمصر ودخولها لمرحلة جديدة بقوة وثبات وكمان قابل بعض الشخصيات من البرازيل والدول اللاتينية للتحدث عن التجربة الرائدة دي.
طيب ايه ملامح التجربة البرازيلية دي وليه ركز عليها بالذات رغم ان في تجارب كتير ناجحة زي التركية او الماليزية او غيرها كتير ؟

التجربة البرازيلية تجربة رائدة جدا ودلوقتي البرازيل من اقوي عشر اقتصاديات في العالم والاولي في امريكا اللاتينية ومن اكبر منتجين البن والمعادن وعندها ميزة تنافسية في اكتر من سلعة.
وليها تجربة رائدة لاخراج السكر والكحول من قصب السكر وكمان من اكبر منتجين "الهيدروالكتريك" باور .
وكمان ليهم تجربة رائدة في الكشف عن البترول للتقليل من الاعتماد علي البترول المستورد من الخارج.


وهنا التجربة دي هتنقسم الي قسمين في عصرين اولها عصر "كاردوسو" وثانيها عصر الرئيس "لولا دا سيلفا" وخلال فترة الحكم دي خرج اكتر من عشرين مليون برازيلي من الفقر بفضل سياسته في الرعاية الاجتماعية والادارة الاقتصادية المتميزة.


وهنشوف في كتاب رائع عن التجربة البرازيلية اسمه
the new brazil from backwater to bric
سمات وملامح التجربة دي وايه النقط اللي البرازيل قوية اوي فيها وعملت ايه للوصول للي هي فيه دلوقتي .

مجمل الناتج المحلي
gdp
في البرازيل بينمو بشكل متزايد والاستثمارت الاجنبية المباشرة في البرازيل في عام 2010 كانت كبيرة جدا في عام 2010
اكتشافها للبترول والغاز في سواحلها الجنوبية خلاها مش بس مكتفية بالبترول بتاعها دي كمان بقت بتصدر لانها عملت اكبر تنقيب عن البترول في الاماكن دي بالاستعانة بكبري الشركات العالمية.

وكان اكبر برنامج لمكافحة الفقر في البرازيل في فترة "كاردوسو" واتطبق بشكل كامل في فترة "لولا دا سيلفا"


انضمت البرازيل للقوة الرباعية المسماة ب
bric
وهي قوة اقتصادية هايلة مكونة من البرازيل والصين وروسيا والهند ومن قوتها اصبحت منافس لل
G-7
او اجتماع الدول القوية صناعيا او وزراء المالية في الدول دي لمناقشة جوانب اقتصادية وكانوا بيحتكروا عملية اتخاذ القرارات لان مكانش ليهم منافس لكن دلوقتي في اكتر من منافس.


البرازيل في فترة حكم كاردوسو كان ليها سلبيات وايجابيات يعني هو اول ما مسك الحكم كان برنامج الخصخصة شغال جامد جدا ووصل لشركاتا لاتصالات وشركات الحديد والكهرباء وطبعا تطبيق البرنامج بشكل محترم وبدون اختلاسات وسرقة زي ما حصل في مصر مثلا كان ليه اثر ايجابي علي البرازيل وساعدها الربح اللي جنته من الموضوع ده لتجنب ازمة خطيرة كانت هتقع فيها وكان الرئيس كاردوسو محبوب في المرحلة دي وشايفين فيه امل كبير لاقتصاد اقوي ودولة اقوي

وكان في خطة او برنامج لاعادة توزيع الاراضي بتغيير بعض القوانين
Land Reform Program


وفي جانب الطاقة شافت الحكومة ان الاستعانة بالشركات الاجنبية هيزيد التنافس جدا في البرازيل وهيعود بالنفع عليهم فاستعانت بالشركات العملاقة في اخراج الغاز والبترول ولقت اكتشافات هايلة وكبيرة جدا وكمان في شركاتا لاتصالات دخلت السوق شركات اجنبية لزيادة التنافسية.

يعني كان خطوط حكومة كاردوسو العريضة هي زيادة التنافسية والاستثمار وزيادة في توصيل الخدمات وان الاقتراض لا يزيد ابدا عن الانفاق .


ورغم نجاح حكومة كاردوسو في العديد من المهام لكن واجهته العديد من المصاعب والصدمات زي ازمة المكسيك والعملة بتاعتها واثرت علي كتير من الدول في تاثر يعرف ب
tequilla effect

وتحت فترة حكومة كاردوسو التضخم قل بشكل ملحوظ ومعدل النمو زاد والاستثمار المباشر زاد عدة اضعاف.

وبعد كده انخفضت قيمة العملة البرازيلية وحصلت مشاكل عديدة اقتصادية وكانت الفترة دي ليها ايجابياتها وسلبياتها الكتير جدا وجت فترة جديدة للرئيس الجديد "لولا دا سيلفا" بعد "كاردوسو"


جت الفترة المزدهرة بتاعة "لولا دا سيلفا" وقدر يسيطر علي التضخم وميزان اللبرازيل التجاري قدر يعود لقوته مرة تانية .
لان كان في تاثر قوي وضغط علي الاقتصاد البرازيلي قبل ما يمسك "لولا دا سيلفا" وفي اواخر عصر "كاردوسو" بسبب ازمة كبيرة في الارجنتين اثرت سلبيا علي البرازيل.
فكان لازم لولا دا سيلفا يمسك زمام الامور بقوة وحكمة لتجاوز الازمة الاقتصادية دي.
وعمل نظام جديد لسن المعاش وبرنامج ونظام خدمة اجتماعية جديد كليا لمساعدة الغير قادرين لو قل دخلهم عن نسبة كحد ادني وكمان قلل الضرايب بشكل ملحوظ في فترة حكمه.

وكانت خطوة قوية جدا في فترة الحكم دي انشاء صندوق او ما يسمي ب برنامج "سلة الاسرة"
Bolsa Família (Family Basket) program


وده برنامج لمساعة الاسر الفقيرة في التعليم والحصول علي الغاز والحصول علي الطعام الكافي لهم ومن نجاح البرنامج ده انه في سنة 2009 كان شمل بالفعل وغطي 11 مليون برازيلي.


وكان التعليم طبعا في اولويات عمل "لولا دا سيلفا" ورفع مرتبات المدرسين وانشأ العديد من المدارس للنهضة بالعملية التعليمية.
وبدأت معايير التصنيف الائتماني وشركاتها زي "مودي" تقول ان البرازيل فرصة قوية جدا للاستثمار.

وفي الفترة دي كانت الخدمات المالية والمصرفية بتشهد تطور قوي أثر علي الاقتصاد البرازيلي بشكل ايجابي.
وفي زيارة لولا دا سيلفا لاوروبا قال "انا كنت بحلم باستثمارات بقيمة 100 بليون دولار لكن دلوقتي بقول انها هتوصل ل 300 بليون "

ومن انجازات دا سيلفا كمان "الطاقة النظيفة" وراح محطة بنزين بنفسه في البرازيل وقال ان العربيات مش بس هتعتمد علي "الجازولين" ولكن كمان "الاثانول"


لولا دا سيلفا رئيس ليه انجازات جبارة ورغم انه عاني من الفقر الرهيب وكان بيعمل "ماسح احذية" وكمان "بائع خضار" لكن كانت فترة حكمه من اقوي عصور البرازيل وكان من اكبر اللي حاربوا الجوع علي مستوي العالم ونال العديد من الجوائز العالمية وكان بيسمي دايما "نصير الفقراء والمحرومين"


وكمان من الكتب اللي اتكلمت عن اقتصاد امريكا اللاتينية بشكل عام وقوته كتاب اسمه
the new brazil from backwater to bric



وفعلا التجربة البرازيلية نموذج لدولة اصبحت من اقوي دول العالم اقتصاديا بسبب الخطط الطموحة لرئيسها والاهتمام بالفقراء والعمال والمدرسين اولا والعدالة الاجتماعية من رئيس فعلا عاني من الفقر والحرمان فعرف فعلا ازاي يقدر يساعد الفقراء دول اللي هو كان منهم وعايش وسطهم معظم حياته من طفولته لحد ما كبر وكان في النقابات العمالية وعاني في حياته كتير جدا.
التجربة البرازيلية تجربة رائدة ولو مصر اتبعتها ولقت فعلا الفكر والتخطيط ده هتبقي مصر من اقوي الدول اقتصاديا في يوم من الايام وده حلم كل مصري .



No comments: