Wednesday, June 22, 2011

الثورة في عيون شهرزاد





إحكي وقولي يا شهرزاد..
ايه اللي حاصل في البلاد..
مسكت كتاب ثورة شباب..
دي حكاية بدايتها في سنة..
نهايتها تاخد كام سنة..
هاحكيها غنوة ودندنة..
كان يا ما كان سلطان زمان..
قهره بينهش في الزمان..
تقدر تقول نار ع العلم..
لو حرفي قول نار في العلم..
وفي ايده صورة وصولجان..
يحلم بحكمه مدي الزمان..
قال شهريار: قصدك أنا ؟
ضحكت وقالت شهرزاد..
يعني ابطل اقول انا ؟
هز الشنب قال : كملي
ولا سيرتي تاني تدللي..
قالت ده سيفك من ورق..
مسرور خلاص كارت اتحرق..
انا بحكي عن تار او مغول..
تعبان وملفوف ع العقول..
حرية : مالية تكيته..
وضمير بعيد عن حضرته..
أساميه نقوش علي بدلته..
قال شهريار : مارد أثيم
ردت عليه : طبعه اللئيم
خلي الشباب باع كليته
وعجوز يموت من حسرته..
والحلم مخصي في حضرته..
قال شهريار: فطرة مريض
قالت: وشوف ابنه البغيض
حالف عدوه علي البلد..
واداله من خير البلد..
باع الكرامة في المزاد..
والحاشية تنهش في البلاد..
لا ارادة حرة ولا اختيار..
قال المريض: خدت القرار
انا حاكم الشعب الجديد..
هتشوفوا ايدي من حديد..
زرعك وقلعك قلعتي..
خيطك نسيجك بدلتي..
قوتك وشربك أكلتي..
قال شهريار: مسك البلاد ؟؟
ردت وقالت شهرزاد
ربك بيستر ع العباد
العدل سيفه علي القرار..
قال شهريار: الشعب ثار ؟
قالت : وثورة للتاريخ..
ثار التاريخ علي من كتب..
بالزيف تاريخ اسود كتب..
وقفوا في ميدان واسع فسيح..
ولا قولت أمن وعصف ريح..
وشهيد بيسقط او جريح..
قراقوش حكم تلاتين سنة..
قالوا نقف ييجي ميت سنة..
لكن تعود شمس النهار..
اللي بقت لعبة لكبار..
ولا ليها ارض ولا سما..
وضميرهم الحر اتعمي..
وقفوا وهتفوا بإسم مصر..
والكلب يخطب جوة قصر..
ينبح يقول "انا ابنكم"
وابوكم اللي قاعدلكم..
راح اموت هنا واكتب تاريخ..
ونسي العويل ولا الصريخ..
ينبح يقول "شعبي العزيز"..
وأمنه ولا ليهم عزيز..
ينبح يقول "دي ضربتي"..
ومقالش كلمة "سرقتي"..
الكلب دور ع الملاذ..
عايز صديق يوفي ببلاش..
ووزيره قاله :معطلكش..
والتاني قال :انا معرفكش..
كروان بيصدح في الميدان..
الملك لك يارب لك..
مش ليك يا حسني ..الملك لك..
قال شهريار: اسمه جميل
قالت: لكنه بدون دليل
قال ايه "مبارك" ..ده لعين
ولا ليه وطن ولا اي دين..
قتل الألوف جوة الميدان..
والدم صلي في المكان
وجاب "جمال" علشان "جمال"
والقبح شافه من الجمال..
وخلي شعبه "غزوته"..
أظهر ضغينته وقسوته..
وخرج يقول "انا ابن مصر"..!!
"انا جيبت ليكم الف نصر"..
يا جبان متنطقش اسم مصر..
متقولش الا "انا ابن قصر"..
يا طاغوت وعرشه في وسط نار..
وديابته سارحة في كل دار
اخرج ذليل من ارضها..
يا شيطان بيحكم شعبها..
يا طاعون وطال جسم البلد..
والقئ ضمير منه اتوجد..
ثار الجميع طردوا الشيطان..
أصفاده بقيت في المكان..
خرج مساجينه عقاب..
وقال "تدوقوا من العذاب"..
ورجع يقول "أنا أمنكم"..
وسوزان دي برضه أمكم..
وجمال ده ابني وابنكم..
ثار الجميع : قال ارحلوا..
سجد الجميع مدنة وعلم..
لإله وحرية وقلم..
سقط النظام وسط الحطام..
اهو قال لابنه "انت السبب"..
انت اللي جيت وخربتها..
وسوزان تقول "انتوا السبب"..
والحية كانت ميت سبب..
سرقت طفولة شعبها..
سرقت كتابه ولعبته..
سرقت علاجه وقوته..
سرقت علامه وعزته..
قال شهريار : والحاشية فين؟
قالت : اقولك حاشيته..
قواد بيحكم كلمته !
طبال أمين علي حزبته..
رقاص في إعلام حضرته !
يعني دي حاشية من الهوان..
وسبارسجي وشمحطجي..
وسلنطحي او حرمجي..
قال شهريار : مسروره فين ؟؟
قالت : ده سيفه اتحرق..
"مسرور" ده امن دولته..
كان كل حلمه وقبضته..
الثورة كسرت عتمته..
قال شهريار: قصة كفاح..
قالت : لكن الديك ما صاح..!
نفسي اقف واقولهم..
يا شعب ليكم كلكم..
بخروها بعود محبة..
أو كنيسة او بجامع..
بخروها بشئ يسامح..
المواجع والمدامع..
بخروها بلون شبابكم..
واحفظوها من جنانكم..
وقفوها وبوسوا راسها..
واحفظوا بالحب ناسها..
واحفظوا بالحب ناسها..





2 comments:

Anonymous said...

جامدة جداااااااااااااااا
الله عليك يا برنس

معـــــتز هــاني سعد said...

ربنا يخليك يا باشا يارب تكون عجبتك