Friday, September 3, 2010

الحــكم حــدوتة لأخـر فــتفوتة..الجــزء الســابع






عادت الحملة من جديد علي صفيح ساخن مع قرب الانتخابات الرئاسية عاد المرشحون في محاولة روشنة حملاتهم بالاستعانة باعلانات التليفزيون لضمان الشعبيةوانتشار ونجاح الحملة

فاستعان ايمن نور بحملة ايس كريم كيت كات :


اعلان كيت كات :

واحد واقف برة بيقول :يا اخي ايمن نور ايه بس؟ ده مالوش في السياسة ولا حاجة بالذمة ده ينفع ريس ؟ انا انتخب حسني حبي الوحيد ده الراجل المحنك بجد و...
وفجأة اوضة قياس ملابس تتفتح في المحل ويخرج ايمن نور متضايق : انا يلا؟؟
الولد : لا طبعا يا باشا محدش يقدر يقول الا انك احسن سياسي في مصر ..ده انت الريس يا ريييييييييس..

ويخرج شعار الحملة : لو دي حكومتك يبقي انت محتاج بريك..خدلك بريك خدلك كيت كات



ولم يسكت البرادعي فاستعان بحملة ناجحة جدا وهي حملة مصيلحي للفانتالوب :

مدير الحملة قاعد علي مكتبه ومتعصب وبيقول :يعني هو مصيلحي ده ساب كل الشعارات وعمل شعار الحملة "ايمنيم" ؟ لازم يعني تفكروا الناس اننا فكرنا امريكي ومنعرفش حاجة عن مصر؟

العامل: يا افندم مش انت كنت بتقول مصيلحي في الشغل سيد الكل ..وبعدين ماله ايمنيم انا شايف انه شعار جامد جدا لاي حملة انتخابية وعشاقه كتير..

المدير: عملتوا منها كام ورقة دي ؟.

العامل: 10 مليون بس يا فندم

نائب المدير: ولو ممشيتش الحملة ؟

العامل : يبقي نلبسها لمصيلحي ونرفده

يضحك الجميع :هههههههههههههههههه

انقذ مصيلحي ورشح البرادعي..




اعلان كوكاكولا حملة حسني الزعيم :

عشان نفرح الناس روحنا بورتو مارينا وقولنا نفرحهم اكتر ما هم فرحانين اساسا ..وهم قاعدين في اكبر كافيه اديناهم العاب بازل بصورة الريس وقولنا يجمعوها بسرعة
والاسرع يبقي هو اكتر واحد حافظ شكل الريس وتقاطيعه المسمسمة فهنديله كارت واسطة وفساد اداري ساري لمدة تلات سنين

انتخب حسني..الحياة حلوة



اعلان الادمان استعان به حمدين صباحي :

يجلس شاب مدمن في سيارة بجانب واحد صاحبه ويقول: صاحبي ابن الكلب ده عماني بريحة دخانه..دخان فاسد زي الحكم الحالي بالظبط..
رشوة وفساد وقلة ضمير..لكن انا اكيد هاتغير..مش هافضل لطخ..

يتحرك صاحبه : خد دي بقي تحت لسااااااانك..

الشاب: ماشي بس دي اخر حباية هاخدها يا ابن الكلب انا زهقت منك..

صاحبه: بييييييييييس ..اضرب النفس ده كمان

الشاب: ماشي بس ده اخر نفس

صاحبه: بيييييييييس..شم السطر ده بقي..

الشاب: كفاية..كفاااااية بقي خلصوا ام الاعلان ده..


هاغير حياتي..ولا انتخبش اي واطي



وعاد ايمن نور واستعان بحملة شيبسيكو في حملته اللي كسرت الدنيا :


بعد ما عملنا شيبسيكو بطعم ليالي رمضان والهري ده كله ومعملتش مبيعات قررنا نعمل شيبسيكو بطعم الشعب..وشيبسيكو بطعم الحكومة تفتكروا معمولة من ايه؟

واحد يطلع يقول : بتاعة الحكومة تلاقيها خليط من الفساد والمحسوبية وظلم السنين وقهر التنين ونرج كل ده مع بعض ويطلع طعم الحاكم والحكومة
واحدة تطلع : وبتاعة الشعب تلاقيها من القهر والعذاب والمر اللي شاربه ونرجه مع بعضه يطلع طعم عرق المصريين وتعبهم..

صوت الاعلان : الله يقرفكم ايه اللي بتقولوه ده لا طبعا

شيبسيكو بطعم ايمن نور وبرفانه وبرفان مراته كمان اخر نزاهة وفخفخينا..

شيبسيكو ..كله يدلع ايمن




وعاد البرادعي واستعان بحملة بريل اللي مكسرة الدنيا :

في مركز بريل لتأهيل الرجال ..

حسام : انا حسام..انا مش راجل ..انا خ....

المجموعة تصيح : خ.... يا حساااااااااام

حسام: انا واحد صاحبي اداني ورقة امضي عليها لتعديل الدستور والهجص ده بس انا ممضيتش..ممضيتش..ممضيتش..

واحد م المجموعة: عزيزي حسام..كلنا اتحكم علينا نخاف ونكش من الاوراق دي لانها بتودينا ورا الشمس..لكن في موقف زي ده كان لازم تمضي لاما تلف وبضهر ايدك وتدي صاحبك بالقلم وتقوله : ازاي تقولي كده انا اول واحد مضيت مش لسه هامضي..

اضرب صاحبك لو كنت مضيت..

بريل..يغطي ع الحكم اللي بندوقه..استرجل.ااااااااااااااه



وعاد الزعيم مرة اخري واستعان باعلان مؤمن للساوندتشات الجديد :

ويبدأ الاعلان بفقرة ذكريات للحكومة مع الشعب ..ويطلع صوت الاعلان ويقول :

احنا عيشنا معاكم ايام كتير قوي..فاكر اول قطر اتحرق..طيب فاكر حرايق مسرح بني سويف وحريق مجلس الشعب وبلاوي وزارة الثقافة ووزارة الاسكان..فاكر اول واحد مات في طابور عيش..ولا القطر اللي اتقلب عشان بقرة ع القضبان..ولا اكياس الدم الملوثة وقضيتها..وكمان ايام صفر المونديال..احنا كنا معاكم في كل المجالات..

الحكومة مش بتاعة ذكريات..الحكومة بتاعة انتخابات
انتخب حسنيكو


والي اللقاء في حملات قادمة..