Friday, September 24, 2010

ميكســات حـــكومية للشعب المصري في الحكم العصري







في خدمات حكومية ناس كتير متاخدش بالها منها رغم انها دايما بتتعمل وقدامك كمان بس نقول ايه بقي الشعب بينكر دايما اللي بتعمله الحكومة من مجهودات عظيمممة "الامبريالية التوسعية" علي راي الزعيم :



خدمة قص الشجر كابوريا :


دي خدمة عظيمة بتقدمها حكومتنا الجليلة بتيجي تقس الشجر قصات مختلفة كل سنة عشان تفرفش المواطن واكيد الخدمة دي تبع وزارة البيئة ودي من الوزارات المهمة جدا اللي معرفش بتعمل ايه بالظبط لان دخان قش الرز زي ما هو بالظبط بقاله سنيييييين لكن تقولك اهو يديك مناعة يا اخي بدل الدلع اللي انتوا فيه ده ..الوزارة كل همها مصلحتنا اكيد ولا انتوا يعني تقعدوا تاكلوا طول السنة رز وتتبروا من قشه ده طباخ السم بيدوقه يا اخي..
دي ضريبة استهلاكم العالمي من الرز اللي طول السنة بناكله مع اي حاجة المهم يكون في رز فطبيعي يبقي في قش رز وربنا يخلي وزارة البيئة.



خدمة رش الحشرات بعربيات الرش :

دي برضه هتلاقيها تبع وزارة البيئة طبعا عربية كبيرة مليانة مبيد بترش الشوارع عشان تقتل الناموس وطبعا الحكومة تقول "ياحبذا لو مات البعض من تعداد السكان بالمرة " اهو يبقي ضربنا عصفورين بحجر ..
بالاضافة لعادم السيارة القديمة نفسه اللي بيطلع يختلط مع المبيد فيديك "ميكس حكومي" مالوش حل لحد بيتك وعلي فكرة فكرة "الميكسات الحكومية " موجودة بكترة عندنا
زي مثلا : ميكس البلاعات مع الطريق المكسر ..او ميكس الدوا المغشوش مع قطع المية يعني حتي متلاقيش مية تاخد بيها دواك المغشوش ...
او ميكس المناهج الساذجة مع المدرس اللي مبيشرحش...او ميكس المعاش القليل مع الطابور عشان تاخده...
او ميكس الزبالة في الشارع مع عربيات الزبالة اللي بتوقع ع الارض...

يعني الحكومة مبتحرمكش من حاجة يا معلم شوية ميكسات اهي متلاقيهاش في دول العم سام ..ولا تشم روايح بلدنا دي اللي كانت اغنية هاني شاكر ومحمد ثروت راكبين مركب وبيغنوا لمصر دلوقتي كان زمانهم شبكوا في ورد النيل وواحد فيهم زق التاني ووهو بيقع يقول "بلدي يا بلددددي" ..



المساواة والمواطنة :


يقولك المسيحين والمسلمين في مشاكل ساعات فيطلع بعض الناس يقولك المساواة ..هههه هو في اكتر من كده مساواة ده دخاننا واحد ونيلنا الملوث واحد وقطع نورنا واحد وعواميدنا البايظة واحد وطرقنا المقطوعة واحد وبعدين يقولك يبقي انت اكيد في مصر عشان جدي بيقولي يلا نصلي العصر ..! دي اغنية عجيبة قوي ده انت هتصلي العصر بمية ريحتها مجاري وتنزل تتكعبل في كام بلاعة ولا يمكن تقع فيها اصلا
يعني احنا بنجاهد دلوقتي كتير اوي حتي واحنا راحين مشوار وفكرة الجهاد دي من الحكومة قالك الحنين لايام زمان ورجالة زمان لازم تكون الحياة شاقة عشان التعود ع الرخاء نقمة الا للوزراء بس..!

مشربتش من نيلها ؟؟..جربت تغنيلها ؟؟..
الاجابة: شربت وجالي تيفود..فمحاولتش اغني تاني اساسا



خدمة تأمين الخناقات :

دي بتلاحظها كتير في الخناقات الكبيرة في الشارع لو في مطاوي او كده العساكر بيقفوا شوية علي الموضوع ما يهدي خالص والناس تتدبح بعضها وبعدين يتدخلوا ياخدوا كام كلمة من بتوع "انت مش عارف انت بتكلم مين ؟ " ويتكل علي الله يرجع القسم ويبقي كل اللي عمله انه كان واقف بالبوكس مأمن الخناقة علي ما تخلص ويبعد الجمهور الملموم عشان يتفرج هو لوحده ..
ويرجع القسم يقول دي كانت حاجة بسيطة يا افندم وكله في الامان..!
ودي خدمة جامدة من الحكومة متأثرة بافلام زي "فايت كلاب" بيسيبوا الناس تخرج اللي جواها بضرب الشوارع وتخريج الطاقة بدل العاب الكاراتيه في النوادي الغالية جدا

دلوقتي قالك سيب الشباب ينبسط هم بيحبوا يخرجوا طاقتهم في السن ده !
وطبعا تخرج ابحاث اجتماعية تبع الحكومة يقولك اصل الشباب عايز يتربي وبتاع.طب ما تربوا الحكومة ؟؟



الجنة الزهيدة الثمن :


طبعا الحيلة الحكوميةدي عن طريق الميديا والاعلام بتزرعها الحكومة في الشباب ..ازاي؟
يقعد يجيبلك الرومانسية في الافلام باستمرار انها قعدة ع النيل وكام كوز درة وشوية حمص يعني الموضوع كله بخمسة جنيه مثلا وان البنت لازم تتضحي لو بتحب الشاب ده حتي لو هي بتاكل استاكوزا كل يوم تقعد معاه ع النيل وتاكل حمص برضه..فبقت الحاجات الرخيصة دي اللي هي اصلا نتيجة الفقر اصبحت رومانسية حالمة..يعني الحكومة قدرت تهرب بذكاء من الحتة دي ان الشباب العاطل اللي مش لاقي ياكل ممكن يحب ويعزم علي درة وحمص شام كمان ويبقي شاب رومانسي جامد ويعيشله يومين بدل ما يموت نفسه ويبقي عايش في جنة زهيدة الثمن بدل ما يطالب بحقه في بلده ولا حاجة ..

ويفتكر ان رحلة في مركب فقري في نيل مليان قذارة هي قمة الرومانسية وانه شاب عايش حريته في بلده ما هي الافلام اللي بتزرع كده ..

واللي البرامج كتير بتزرعه كمان حكاية "ما هم بشر وكل انسان خطااااااء" طيب يا سيدي ما احنا كلنا هنتحاسب يعني ايه كل حاجة يقولك اصل الانسااان خطاااااء..
هو خطاء ماشي انا معاك بس هو مش مولود عشان يغلط بروح امك كل شوية ويضيع البلد معاه !!
فده بيخلي الشباب يقتنع بالفكرة دي ويغفر شوية للحكومة ما هو كلابن ادم خطاااء كما تكرر وسائل الاعلام ليل نهار ..



خدمة الفودكا المجانية :


ليه الحكومة مبتمنعش الاغاني الاقل من الهابطة ؟ لا هي سايباها بمزاجها وسايبة الهيئات الرقابية تبعد عنها تماما وتدي الناس حقها في اغاني الفودكا..
اهي وسيلة للهروب من الواقع بتديهالنا الحكومة مجانا عشان الناس تتمزج بالمجان الشريط باربعة جنيه وحتة حشيشة صغيرة خالص يبقي الموضوع متكلفش حاجة بس يعملك دماغ يخليك تضرب الوزير علي قفاه في احلامك ويعيشك ملك ..يعني الحشيش بس يدعموه وتبقي الحياة ملبببببن..!

لدرجة ان من كتر الاغاني دي الناس بقت بتفقد الحس الموسيقي وترقص في الافراح في مصر علي الاغاني الحزينة !! واهو اي رزع موسيقي وخلاص المهم الحشيش اللي في الفرح واللي الحكومة بتفرح طبعا بكتر الافراح دي من النوعية دي بالذات مش افراح القاعات والناس الرايقة !

فرح في قلب الشارع بشوية خيم وفراشة وظبط نفسك بذمتك في بلد هتسيبك تعمل فرحك في الشارع الا مصر ؟ عماااااار يا بللللللللللللد




خدمات الاعلام الرياضي :


كابتن مدحت كابتن شوبير كابتن مش عارف مين المهم تبقي قضية كبري ان شيكابالا متخانق او متعب ضهره واوا او تريكة ع الاريكة ..!
وفعلا نجحوا في جذب الملايين لان في قضايا بتتغير باستمرار عكس الوسط السياسي اللي كل حاجة فيه راكدة نفس محاولات الاصلاح من خمسين سنة ونفس حماس الشباب ومافيش فايدة انما الوسط الرياضي فيه حل مجالس وقواضي واخد حقوق وتطليع ملفات وتقطيع وجمعيات عمومية وفضح وكلام كبيييير قوي
يعني ليه كل التنطيط ده في اتحاد الكورة؟؟ اقولك طبيعي يكون فيه تنطيط ده مقر اتحاد الكورة في "الجبلاية" ...!



وسمعني اغنية تحيا مصر يااا جدع :

لكن عشان انتي مصر..
وميت وزير في القصر..نعيييش لمصر ..ونمووووت في مصر..مصر مصر تحيا مصر..
يا اغلي اسم في الوجود..يااا مصر..
وكتير قروض عدت حدود يااا مصر...
يا اغلي اسم في الوجود ياا مصر..
ليه كل منصب يبقي حوت..يااا مصر؟
قووولي يا مصر..
عييييدي يا مصر مصر مصر تحيا مصر..
كتير بلاد عدت خلاص..
وانتي في نفس المكااان..
يمكن عشان عشق الرياضة..
بتحبي جري المكااااان..
لكن عشان انتي مصر..
وميت وزير في القصر..
نعيششش لمصر..ونممموت في مصر..مصر مصر تحيااا مصر
بشوف وزير جاي بالشوفير..
بحلق واشوف كابتن شوبير..
يجيب لاهلي النصر..
مدحت ومحمد نصر..
عماااار يا مصر
سلاااام يا مصر..
مصر مصر ..هاشرب قــص..
يا اغلي اسم في الوجود ..ياا مصر

1 comment:

Anonymous said...

جامدة مووووووووووووت هههههه
سلمي