Sunday, September 19, 2010

الحـرق بالجــاز في لــيالي الجــواز..الجــزء الخـامس






كوابيس الشاب العازب :

الشاب العازب ليه كوابيسه اللي ساعات بتكون اكتر بكتير من المتجوزين اللي هم عايشين اصلا في كابوس بس بتكون علي حسب درجة كرهه للجواز يعني :

النوع الأول : كاره مراسم الجواز : ده بيكره بس المراسم والقاعة والاحتفال ولمة الناس حواليه للشماتة في انه اتجوز ووقع الدغف..لكن ممكن يقتنع بافكار تغير معتقداته وتخليه يتجوز

النوع الثاني : كاره فكرة الجواز : ده بس شايفها التزام وخوتة دماغ ورايح فين جاي منين طيب ما انا بحريتي انما برضه ممكن تقنعوا بالجواز لو ضغطت عليه شوية

انما في نوع اخطر بكتير قوي من الكارهين للجواز وهو :

* النوع الثالث :كاره مصطلحات الجواز : يعني حتي المصطلح اللي يشم فيه ريحة متجوزين وترابيزة سفرة وصالون وجو من ده يجعله يشعر بالاستياء اكثر من استيائي اما بسمع صوت محمد نور..وانا من النوعية دي حتي مصطلحات الجواز بتجيبلي حالة من شلل الاطقال والثلاثي اللي هو انا معرفش ايه الثلاثي ده بس مش مهم

وهقولكم بعض من احلام الشباب النوع الاخير اللي هو كاره حتي مصطلحات الجواز :

الحلم الأول :

ضباب كده لزوم الحلم وبتاع..واصوات زحمة وفي شوارع القاهرة وفجأة :

أنا : الا قوليلي يا انسة هو فين شارع محي الدين ؟
هي : لا لا
انا: ايه اللي لا هو محي الدين ده متحرش ولا ايه ؟
هي : لا مش قصدي هو بس في الحقيقة انا بفكر ..اصل انت فاجئتني
انا: فاجئتك ؟؟ هو انا جاي اطلب ايدك ؟؟ لاااااا لاااااااااااااااااااا

وفجأة يستيقظ العازب من النوم لاااااااااااااا ...ويشرب شوية مية ..ويهرب من الحلم اللي حتي كان فيه كلمة من كلمات الجواز الشهيرة "اصل انت فاجئتني "

الحلم الثاني :

حلم غريب لقطع ملابس داخلية تتراقص واغنية اجنبي شغالة ومكتوب عليهم "قطونيل وفيجا" اجمل قصة حب
طبعا قطونيل رمز الرجولة وفيجا رمز للانوثة..
وانا ادخل عليهم فجأة في الحلم :انتوا بتعملوا ايه ؟؟ اييييييييييه؟

طبعا ده حلم لكارهي مستلزمات الجواز من اغراض داخلية وخلافه

الحلم الثالث :

انا : مساء الخير حضرتك
هي : مساء الخير
انا: انا جاي احجز كورس ممكن البروشور بتاع المركز
هي :اه طبعا اتفضل
انا : طيب ان شاء الله هابقي اتصل بيكم اول ما اقرر هابدأ امتي
هي : طبعا اكيد بس ممكن تتفضل علي الكورسي علي ما اجيبلك حاجة تشربها

وفجأة تتفاجأ في الحلم باربعة قاعدين حواليك كلهم يكشفوا عن شخصياتهم الحقيقية من تحت البدلة زي فيلم ماتريكس ويطلعوا كلهم مأذون
وتيجي المسئولة عن المركز وتلاقي في ايدها شربات

هي : ان شاء الله تقرر ونكمل مع بعض
انا: نكمل؟؟؟ مع بعض؟؟؟ لاااااااااااااا
هي: يا استاذ يا استاذ في ايه؟؟
انا: لااااااااااااااااااااااااااااا

وتستيقظ منزعج جدا من مشهد عين المأذون الشريرة زي عيون جاك نيكلسون في المكر بتاعها ..



انا: نكمل ؟؟ نكمل مع بعض ؟؟




وفي نوع بقي كمان اللي هو

النوع الرابع : كاره مستلزمات الجواز.. وده مرضه خطير قوي :

بائع في محل اجهزة كهربائية : ده تليفزيون بقي 42 بوصة ان شاء الله يعجبك الجهاز
هو: الجهاز؟؟الجهااااااااز..الجهاااااااااااز
البائع: في حاجة يا استاذ
هو: لا مافيش ..انت قولت الجهاز؟
البائع: اه الجهاز
هو :الجهااااااااز الجهااااااااااز..
البائع : لا حول الله يارب الراجل فيوزه ضرب
واحد واقف: فيوزه ضرب؟ تصدق لايقة علي واحد في محل اجهزة كهربائية
البائع: ماشي يا خفيف..



واحد تاني في مطعم يحصله نفس الحالة اما تجيله قايمة الطعام :

وهو قاعد بيختار : ايه ده انا عاوز مدير المطعم
الجرسون : ليه بس يا افندم في مشكلة في الاكل ؟
هو: بقولك عايز المدير حالا
المدير: اامر حضرتك في ايه؟
هو: ايه يا استاذ شايفنا من كوالالمبور ايه القايمة دي؟ ما تكتب "المنيو" زي كل المطاعم المحترمة
المدير: عادي يعني يا افندم دي كلمة منتشرة
هو : بس انا بكره الكلمة دي ..القايمة لاااا القايمة لااااا انت فاهم
الجرسون : لا حول ولا قوة الا بالله ..الرجالة جرالها ايه ..؟




وفي الجامع :

الشيخ : اللهم اهدي المؤمنين والمؤمنات
الناس: امين
الشيخ: الاحياء منهم والاموات
انا: اه ده قصده العزاب والمتجوزين يعني اكيد..اميين
الشيخ: اللهم ارزقهم ذرية صالحة ...
انا مقاطعا: كفااااااية ..ايه يا عم لشيخ ده المكان اللي بجي اهرب فيه من ام السيرة دي ..هو انت كمان علينا ولا ايه؟
الشيخ: في ايه بس يا ابني؟
انا: زرية ايه بس..وبعدين هي بالذال ولا بالذين ؟..
الشيخ: ذرية يا ابني واولاد صالحين باذن الله
انا: طيب انا مش عايزك تدعيلي الله لا يسيئك الدعوة دي تاني..مش عايز ذرية ولا بتاع..ده بقوا قنابل ذرية يا شيخنا مش ذرية ولا حاجة..انت برئ يا شيخنا اهئ اهئ..
انت مش عارف الاطفال عاملين ازاي دلوقتي..اهئ هئ
الشيخ : لا حول ولا قوة الا بالله ..الناس جرالها ايه؟ ده كمان بيتدخلوا في خطبة الجمعة
انا: بص كل جمعة ابقي اكتب موضوع الخطبة وخلاص قبلها وعلقه علي ورقة قدام الباب وانا هائوف يناسبني ولا اروح جامع تاني
الشيخ : لا حول ولا وقوة الا بالله..اخرجوه برررة
انا: حرااااام يا عالم ..سيبوا العزاب في حالهم حراااااااااام..ذرية ايه هو بالعافية..؟ ااااااااااه


اما في نوع بقي كمان وهو

النوع الخامس : كاره المتجوزين :

واحد : هو ماله صاحبك؟
هو: اصله ما بيسلمش علي متجوزين بيخاف يتعدي
واحد: ده مجنون؟
هو: لا عازب مخلص للقضية مش اكتر



واحد شاهد بقي علي جواز بالعافية مع انه بيكره الجواز والمتجوزين :

هو: يلا يا عم فين المأذون
المأذون : انا حضرت فلنبدأ باذن الله تعالي اين العروسة ؟
هو: في الافلام بيقولوها اين العروس..انت مأذون خلاصة حريف مصاصة ولا ايه؟
المأذون: لو سمحت حضرتك انا ارفض هضه الاهانة
ابو العروسة: اخرس انت اشهد وخلاص
المأذون : هاتوا البطاقات الشخصية
هو: لا هتغيروا الحالة من عازب لعبيط ولا ايه ؟ هههههههههه
المأذون : يا استاذ ميصحش كده من فضلك
هو: طيب خلاص
المأذون:قولي ورايا يا بنتي ..

وبدأ المأذون في كلامه المعروف حتي وصل لجملة

المأذون: البكر الرشيد..
هو: عندددددددددك بكر اه رشيد ايه بقي؟ دي ممكن تقول رشيدة المعزة ممكن
العروسة: انت بتقول ايه ؟؟ مين ده يا بابا اطلع بررررررة
هو: هو لو كنتي رشيدة كنتي فكرتي في الجنون ده؟؟ده انتي هيطلع عين اهلك في الجواز يا بنتي
ابو العروسة : برررررررررررررة طخ بوم طخ


ودي كانت بعض انواع لكارهي الجواز ودرجاتهم المختلفة في كره قضية الجواز



No comments: