Monday, September 27, 2010

الحـرق بالجــاز في لــيالي الجــواز..الجــزء السـابع





عودة الإبن الضال :

طيب افرض اللي اتجوزوا واتدبسوا خلاص شوف بيعانوا ازاي بقي مع الاولاد ودي اهم فقرة في عالم الجواز مشاكل الاولاد بقت من نوع جديد تماما كان زمان يقولك الحق يا عبد الحفيظ الواد اتمسك في مظاهرات ضد الانجليز وشوية شعارات قالها ومسكوه ويهرب من رصاص الانجليز ورا المشربية او يركب السوارس وحوار قديم طحن انما دلوقتي شوف بقي الولاد بيودوا الاب علي فين :


الام: الحق يا محمود مسكوا ابننا في القسم
الاب: ليه عمل ايه تاني؟
الام: مسكوه في الالتراس
الاب: يا نهار اسود شيوووعي؟؟ انا كنت خايف من كده من الاول ..طول عمره بيقول السلطة لازم يتشارك فيها البيت كله
الام: شيوعي ايه؟؟ دي الكلمة دي ماتت من ايام الراجل ده مش عارفة اسمه لينين ولا ايه انت لسه عايش في الوهم بقولك التراس بتاع الكورة
الاب: لينين مين ؟؟ اه عارفه بتاع مسرحيات محمد صبحي حتي اسمه لينين الرملي تقريبا .. هم دلوقتي بيمسكوا اللي بيشجع الكورة حتي دي الحكومة مسبيتهاش لا حول ولا قوة الا بالله
الام: بيقولك بيكسر ويخرب في الاستاد روح الحقه بسرعة
الاب: يا دي العيال اللي جايبنلنا الهم



ومشهد تاني في بيت مصري من هم العيال برضه :

الام: الحق يا مدحت مسكوا ابننا في القسم
الاب: وايه الجديد؟
الام: يا برودك يا اخي انت اتعودت خلاص ان ابنك رد اقسام؟
الاب: طيب ما هي دي الحقيقة..المرة دي ايه خناقة ولا تحرش؟
الام: لا تحرش زي المرة اللي قبل اللي فاتت
الاب: اه احسن كده انا قولتله يتخصص حاجة واحدة يا تحرشات ويا خناقات بس الولد عكروت اختار التحرشات طبعا
الام: احنا في ايه ولا ايه روح يلا شوفله محامي ولا حاجة


ومشهد كمان :

الام: شوفت المصيبة ..ابنك بقي ديلر يا محمود..ديلر
الاب: ايه جو المسلسل الحمضان بتاع نور الشريف ده ..متقوليلي احسن ابنك فين يا عبد الحميد
الام: ايوه بقي ديلر
الاب: بس بالمناسبة هو ايه الديلر ده؟ انا مشوفتش غير حلقة في المسلسل وسمعت الكلمة دي بس هو يعني جاسوس؟؟ ده فيها اعدام انا برضه شايفه ع النت طول النهار اكيد بيتجسس الكلب ده
الام: جاسوس ايه انت كمان دي مخدرات..ابنك بيتاجر في المخدرات
الاب: الواد كبر وفهم اللعبة ما شاء الله عليه عايز يعيش في عز ونغنغة انا رايح اشوفله محامي

ويفضل المتجوزين اللي جابوا ولاد في حل مشكلة ولادهم طول العمر وكأنهم خلفوا مشكلة عشان يقعدوا يحلوها وخلاص طول حياتهم وهم الثانوية العامة والمجموع والواد مدخلش كلية ايه وايه ودراسة وحرق اعصاب وصحيان الفجر عشان مدرسة الواد وساندويتشات
ليييييييييييه؟؟ ليه كل ده لييييييييييييه؟؟هو انتحار يعني ؟ طيب ما عندك السكاكين والمسدسات وخلاص ولا اخترت الجواز اسهل؟؟
وتقعد طول النهار في فيلم عودة الابن الضال ومشهد نور الشريف بتاع معالي زايد في حضرة المتهم ابي "ابنك فين يا عبد الحميد"


ده بالاضافة لمشاكل البنات طبعا لو وقعت في جواز عرفي ولا حاجة من دي وده بقي احتمال وارد في الايام الجاية والاب يجيله الجلطة زي الافلام ويقول يا خسااارة تربيتي فيكي ويقعد مشلول بقية عمره ..ايه الجو ده ؟
ولو ما اتجوزتش عرفي هتقعد طول النهار ع النت تكلم في ولاد وجو مقزز في البيت ما هوا لجيل الجاي ملوش امان ابدا بالذات ع النت.


وطبعا في المستقبل بعد عشرين سنة ده هيكون من الامور المسلم بها اكيد:

البنت : بابا انا اتجوزت عرفي
الاب: مبروك يا بنتي المهم يكون بيحبك وخايف عليكي مش يقطع الورقة زي الافلام العربي
البنت: لا ما هو بقي من غير ورقة اصلا الجواز العرفي دلوقتي
الاب: غريبة ده الموضوع اتطور بقي؟ طيب يمكن بتقوليله "زوجتك نفسي" ؟
البنت: لا برضه يا بابا
الاب: امال ازاي يعني ما كده مش جواز
البنت: لا هو بيقول "قشطة؟" انا اقوله "يلا" كل صحباتي اتجوزوا كده..دي بدل زوجتك نفسي يعني
الاب: ما شاء الله ده الجواز بقي سهل قوي الف مبرك يا حبيبتي يا بنتي


فلذات الاكباد :

فلذات اكبدانا تمشي علي الارض ..كلام قديم اوي دلوقتي من كتر ضغط الشغل والحياة الناس بقت يا دوب تدخل من البيت تقول لفلذة الكبد "فذ من وشي الساعة دي "
فلذات الاكباد قاعدة مستنية الغدا وانتي راجعة من شغلك وقاعدين مستنيين الفلوس اللي هيخرجوا بيها بليل وكانه مخطط لتدمير الام عصبيا اول ما ترجع من برة
والاب لازم يصحي اما هي تجعر وتقول "شوفلك حل في ولااااااااادك يا محمود وارحمني..امسك المسئولية شوية يا اخي"
وكلام من اياه ده


خلفة الولاد ازمة :

الابن: يايا انا عايز الف جنيه عشان خارج مع اصحابي
الاب: الف جنيه؟؟ ده لو كنت طلبتها من ابويا عشان خارج مع اصحابي كان طب ع الارض وش
الابن: يا بابا ما نت شايف الاسعار برة عاملة ازاي ده اقل كافيه هاقعد عليه هيطلب 500 جنيه ع الاقل
الاب: منيمم اتشارجر ؟؟
الابن: اتشارجر اه ما انا رايح اشحن موبايلي هناك..يا عم ارحمني وهات الفلوس بقي وكبر دماغك
الاب: انت ازاي يا ولد تكلمني بالطريقة دي؟
الابن: يا نهار ازرق ايه جو افلام التسعينات ده ؟
الاب: وهي التسعينات بقت قديمة قوي كده؟
الابن: واللهي انت اللي قديم طحن..ده انت من ايام ايمنيم والعالم دي
الاب: اه قلبي قلبي
الابن: مش بقولك قديم ومكرر زي الافلام



والبنات كمان ازمة :

الاب : انتي ازي يا بنت ترجعي البيت الساعة 4 الفجر؟
البنت: اه اسفة يا بابا انت فعلا قولتلي اقصي حاجة 3 معلش اتاخرت ساعة
الاب: وكنتي فين؟
البنت: كنت بعمل تاتو؟
الاب: وعملتيه فين؟
البنت: لا بلاش يا بابا احسن
الاب: سافلة..انا قصدي كنتي بتعمليه عند مين يعني؟
البنت: ااااه كنت بعمله عند مادو اللي انت عملت عنده تاتو علي شكل ماما ولا انت عملته فين؟
الاب: وانتي مالك عملته فين؟
البنت: ههههه لا قصدي يعني عند مادو ولا حد تاني مش قصدي فين بالتحديد
الاب: ااااه ايوه عملته عند الراجل ده بس المهم متتأخريش ابدا بعد كده عن 3 زي ما قولتلك




يعني ابعد عن الجواز وغنيله احسن وبلاش جو عبد الحميد ولا عودة الابن الضال احسن




No comments: