Thursday, October 8, 2009

مسطـــول مـــن زمـــن قـــريش








وقف التاجر القريشي يبيع في السوق وينادي بعلو صوت :


مين يشتري العبد مني ..
وانا بنااااااادي واغني..
ترم ترم تررررم..



وفي كل مناسبة وطنية وبعد كل غزوة قريشية :

تغني نانسي بنت عجيرم المنفوش :

لو سألتك انت قريش تقولي ايه..
تقولي قريشي ابن قريشي..
وكل قريشي الله عليه..
قولها باعلي صوت..
وارفع راسك لفوق..
انا قريشي وابويا قريشي..
وخفة دمي قريشي "وهنا لنا وقفة ..ايه خفة دم قريشي دي؟ "



وياتي يوري من قبيلة مرقدي ليقول :

قريشي انا احبيني..




وتفتح قناة جديدة للكوميديا اسمها "قريش كوميدي" ليظهر فيها كوميديانات قريش كلهم..

المشكلة عندهم بقي كانت في السفر ..تخيل مكانش في يافطة واحدة تقول "قريش60 كيلو" "قبيلة مازنجر بن افروديت 14 كيلو " مافيش خالص ولا يافطة..



وتاتي شيرين بنت عبد الوهاب لتغني :

مشربتش من بيرها ؟
طب جربت تغنيلها؟
ولا ليك صورة في الصحرا تغني قوافلها وتشكيلها؟ "وهنا لنا وقفة ايضا...لا مالهمش صورة في الصحرا خالص "
ممشتش في صحاريها؟
طيب ما غزوتش فيها؟



ويغني تاجر الجواري تامر بن حسني للإعلان عن الجارية الحسناء رشا ويقول :

انا شايف دلوقتي قدامي واحدة..
هيجرالي حاجة..
لو مبعتهااااش..
مشوفتش في جمالها انا اي واحدة..
هيجرالي حاجة ..
لو مسلمتهاش..
يا جامدة ايه اللي انتي عملتيه فيا




ويأتي كاظم بن ساهر ويغني :

فرشت رمل قريش ونامت ..
واتغطت بالشمس..
صارت مثل النار اعصابي..
امتي المزة تحس ؟




ويحدث لأول مرة دويتو قريشي ساخن جدا بين بعرور قريش ومي بنت عز الدين يقول :

انا اظن
اني قريشي متين
انا اظن
اني سلاحي متين
اه يا ناري اه ياناري
ده قريشي مولع ناري
اه يا ناري اه يا ناري
قريشي مولع ناري




وكان لقبيلة قريش رجل يسمي "رجب بن الخازمي " وهو الذي يرد علي الفارس الذ يسلم فرمانات المعارك والتهديد
وذات يوم اتي رجل يحمل فرمان تهديد ووعيد وقال "مارايكم في هذا ؟ ام تحبون الحرب ونظام ؟ وليكوا شوق في معركة ؟ "

فرد عليه الرجل صاحب القبيلة وقال : نادوا الهيفائية

وجاءت هيفاء وقرأت الرسالة وقالت :
رجب ..
دع صاحبك عني..
رجب
صاحبك جنني..
قال ايه يغزونا ..
ده ابن لذونا..
راجل قاسي وغدار..
عايز معركة..
ونظام فرتكة..
يرمينا في وسط النار..
ررررررررجب..

وكانت هذه اصل اغنية رجب الشهيرة






وغني علي بن الحجار لقريشية شكلها عجيب فمها مريب وقال :

سمرا وبودان طويلة.. "ايه دي الجزمة ؟ "
وطويلة ديل الكحيلة.. "بيقول اي كلام "
ياني ونداني غرامي
ومالي في هواكي حيلة
وبقولك ايه
تجيش نعيش
في قبيلة تانية
فيها الحشيش ؟
في قبيلة تانية
فيها الحشييييييييييش




وردت عليه المزة وقالت :

اجمل احساس في الكون
اني احشش بجنون
في قريش معاك
اتنين مساطيل يا سلااام
ده غرام ولا في الاحلام
دوبني هوااااك
شربني حشيش
روحي انا
شكلك خرمان
وشكلي انا
يلا حشش
معايا انا
معايا انا


ويعود تامر حسني من تاثير الحشيش القريشي ويقول :

عمرها حصلتلك دي ؟ هئ
تبقي ماشي في قريش الصبح
تلاقي نفسك بقي بلييييييييييل
انا بقي حصلتلي معاك
وشربت حشيش وياك
انا بقي من يوم مشربته
مش داري وشك من شكل قفاك



وفي سوق عكاظ للمناظرة الشعرية وقفت شاعرتان من شاعرات العرب وقالت الاولي :

اخاصمك اه
اسيبك لا


ثم قالت للشاعرة الأخري:
ردي عليا بمثل هذه القافية لو استطعتي

وردت الشاعرة فجأة وبمهارة مريام بنت فارس :

نينا نينا نينا نينا نينا نا
اوبة نينا نينا نينا نينا نا



وصفق جميع الحضور باعجاب شديد من تمكن الشاعرة من ادوات اللغة العربية




ويقف العريس القريشي الحاضر ليعلن خبر فرحه القريب امام الناس ويقول بصوت عالي :


هتجوز
انا هتجوز
انا خلاص هتجوز وهابطل ابص عالبنات
خلاص هاتجوز وهابطل اقضيها غزوات "لأ فعلا شاب مقضيها "
رقصني عالواحدة
ولا عنتر ولا عبلة "وهنا يغتاظ عنتر وعبلة لانهم كانوا حاضرين اتنين اسمهم عنتر وعبلة "




فيقوم عنتر بسيفه ويزعق بصوت عالي جدا احتجاجا علي كلام العريس ويقول:


الا الا الا الا الا
ايه ده ايه ده ايه ده ايه ده ايه ده ده
الواد ده مين الواد ده مين الواد ده مين ده ؟
قبيلة ايه ده؟
منين ده؟
الواد ده يا ناس
مش وجه اليف
علامات دقنه
دي مكان تنتيف
ده انس ولا جن
يا ناس هتجن؟
طب الا الاالا الا الا الا
ايه ده ايه ده ايه ده ايه ده ده



ويقوم قريشي مسطول فجأة ممسكا قارورة خمر ويقول :

سيا سيا وو سيا تنجبلاووه سيا
يا رايح
رايح فين؟
يا قاعد
قاعد ليه؟


وفجأة يكمل بكلام اخر :

الواد عايزله خنجر
منين اجيبه خنجر؟
الواد عايزله جارية
منين اجيبله جارية
ده الواد بياع الجارية حبسوني وحبسووووووووووه



وينهال عليه سيل من الشتايم والطماطم لانه بيقول كلام اي كلام

ويأتي بائع الجواري فجأة تامر ويقول لمنير :عايز جارية؟ ابيعلك جارية

ويقول منير له : هئ..اوصفهالي..



يرد تامر:

تقولي اوصفهالك..هأوصفلك..
تخينة..تقيلة..
زي الفيل بتتحرك..
ورموشها تقيلة..
تقولش رموش واحد صاحبك..
وعايزني اوصفهالك اوصفها



منير: يخربيتك سديت نفسي هئ..هو النهاردة ايه اساسا انا بايني سكرت هئ

امباااااااااااااااارح كان عندي عشرين هئ
كان عندي عشريين
امبارح
وانا بإزازتي سارح هئ
ولقيت الهوي طارح
كان عندي عشرين..ولا باين واحد وعشرين مش فاكر هئ
كان عندي عشرين
عشررررررين



رئيس القبيلة: لا حول الله الواد سكران طينة امبارح ايه اللي عنده عشرين ده سنه فوق الخمسين باين



وياتي اعلان فجأة في الشوارع بالميكرفون


"الأن مفاجأة قريش مول اب تاون قريش علي صخرة ونص في الصحرا
خيم رمضانية.."ما احنا اصلا حياتنا كلها خيم "
يعني مافيش رمضانية وغيرها ههههههه
المهم
المفاجأة عدد كبير من السادة الزعماء لقريش الافتتاح غدا
اوعوا تيجوا
بااااااااااااااااي يا قريشيين"











2 comments:

IMS said...

ازاي قناة كوميدية وميكرفون في عصر الصحرا والجمال والحمام الزاجل ؟





مقال ممتع ومبدع :)

معـــــتز هــاني سعد said...

ههههههههههه منور يا برنس