Friday, October 16, 2009

مسطـول مـن زمـن قريـش..الجــزء الثــالث













كانت القبيلة تحتفل بنصرها وكان المطرب "العسيلي " ينشد ليهم نشيد الغزوات قائلا:

"بلالين بلالين بلالين..
وسيوف وسيوف وسيوف..
غزوات غزوات غزوات..
وجنود وجنود وجنود..
وجواري وجواري وجواري "


في اثناء الاحتفال بالنصر القوي كيك تفاجا الجميع برسول للعدو"مصطفي كامل" قادم برسالة ..

تامر: رسالة مكتوبة ولا نصية ؟

الرسول: نصية يا برنس تامر

تامر: أقرا يا دكر

واخرج رسول العدو موبايله وقال:


يقول لكم قائدنا في رسالته :

"بقي انت تعمل كده فيا؟
وتسيبني اسهر لياليا..
واللي افتكرته ملاك اتاريه..
عمره ما حس في يوم بيا.."



تامر:ماهو انا مكنتش عايز احارب بس ..

رسول العدو : بس ايه يا برنس تامر؟

تامر:

"انا بس متضايق..
من غزوة "التاتو"..
كنت بشوف انا "تو"..
ومزاجي مش رايق..اااه "



ويتلقي رسول العدو رسالة جديدة ردا علي الكلام ويقول:

يقول لكم سيدي :

"ما هو قلبك دم ولحم ..
من حقه يتالم..اااااه"



وفجأة تخرج زوجة تامر بزيها القريش الفاخر ويلقي عليهم التحية : "هاي افري بدي "

ويردون عليها التحية كلهم برقصة واحدة :

"يا برنسيسسسسسسسسة
يا برنسييييييييييييسة اااااه يا برنسيسسسسسة "


تامر: اوببببببببببببه...إستمري.. إستمري..

زوجة تامر: عايز ايه ده ؟

تامر: ده عايز السياف شكله كده

"اديتك فرصة اخيرة اسيبك تجري..
ومبتجريش..
اديتك وقت بحاله عشان تشرحلي..
متشرحليش..
اديتك حل نهائي تبعد عني ..
وتخفي تعيش.."



رسول العدو:
"دقت الساعات يا دنيا اااااااااااااه"


تامر: ده ماله ده؟


رسول العدو :
"طول الوقت..
وانت بتجرح وانا مش فاهم..
لسه بتلعب دور الخاين."


يقاطعه تامر: في ايه يا عم انا مش هأقتلك انا بقولك روح ..انت هتقرفنا بأم اغانيك الكئيبة ليه..قومي يا بنتي وريه طريق المرواح


وتقوم المرشدة السياحية لقريش تور "اليسا " :

"لو بصيت قدامك تعرف..
لو بصيت قدامك..
بعد قريش كافيه بثواني..
تلقي السكة امامك "


ويأتي "منير" سكران طينة كالعادة ويقول :

"علي مهلك علي..
ده انا حيلة ابوي وامي "

ويقول تامر: عايز ايه يا منير انت مش كنت بتشتكي عشان حبيبتك اللي أسروها عملت ايه؟

منير:

"بعت شكوتي لحاكم الخرطوم..
أجل شكوتي لما القيامة تقوم "


تامر: الله يخربيت اللي بتشربه يا جدع خرطوم ايه بزلومتك دي ..اخفي من وشي بقي


ويخرج تامر للشوارع ليتعرف علي حال البلد فيجد "احمد فهمي "ومعاه واحد بيجروا بسرعة وبيقوله:

"اهي يا اخي هي دي اللي جتلي في الحلم"

ويجد البلد كما هي لم يتغير فيها شئ فمازال عاصي الحلاني علي ضهر الحصان و ساموزين عمال يطير في كل حتة كل ما حد يشغل الاي بود القريشي..


ويقابل حمادة الهلالي مرة اخري ويسأله علي حال بقلة ويقول حمادة مرة اخري:

"تصور ..
بقلة صاحبي قام ونور..
حالته ايه..
بقي جن مصور..
تمام علطوووووووول"


تامر: يا عم هو انت كل حاجة تقولي تصور تصور ..


حمادة: معلش انا بجهز لقصيدتي اللي هألقيها في عكاظ للشعر ياريت تحضر والنبي ..

تامر بيوطي فجأة : أوببببببببببه ..أستمر بقي هه..أستمر

حمادة: ايه يا عم انت فاكرني سلمي ولا ايه ؟ خد الدعوة اهي ..

وبعد يومين يحضر تامر الندوة الشعرية ويدخل حمادة وله تصفيق كبير من الجمهور..


ويقول حمادة في شعره :

"شفت يا شعب قريشي..
لما يحاربوا ومينفعشي..
ونقيدها حريقة..
طب شوفت الكلب الهو ؟"

تردد القبيلة كلها في صوت واحد : الهو

حمادة هلال : "عض القطة النو "

القبيلة كلها : النو

حمادة هلال: طب شوفت الفار السندق لما ...

مذيع عكاظ: احم ..نكتفي بهذا القدر ..ايه ده يا استاذ حمادة متألق بشدة كالعادة اللي بعددددده..


تدخل المطربة شيرين متأنقة وتلقي قصيدتها :

"ايه ايه..
وانا يعني غصبت عليه ؟ "

تردد القبيلة: ايه ايه ؟

شيرين:

"ما انت اللي شغلتني بيك ؟

القبيلة: ليه ليه؟

شيرين: قلبك مغرور عايش في الدور وا....

المذيع : طيب كفاية لحد كده ..عايش في الدور قلبه مش كده ؟ عظيم جدا

وتخرج شيرين وهي تردد : ليه ليه؟


ويدخل الشاعر عمرو دياب ويقول شعره :

"انا بحبك أكتررررر"

القبيلة : أها أها..

عمرو: شوقي في قلبي بيكبر

القبيلة: أها اها

عمرو دياب: والنبي قلبي ما يقدر..

المذيع: لا ده احنا اللي منقدرش واللهي يا استاذ عمرو شكرا ليك ...

ويسأل تامر احد أفراد القبيلة بجواره :هو ليه علطول القبيلة بتردد اي حاجة ورا الشاعر اللي ييجي؟؟

يرد عليه الفرد : ليه ليه؟

تامر: يا نهار ازرق ده باينه مرض ..الله يخرب بيوتكم يا جدعان ..انا الحق اقوم من هنا لحسن اتعدي



ويجد تامر في وسط الشارع مبارزة كبيرة بين اتنين من كبار القبيلة "حماقي"..و "العسيلي" :

وأخرج حماقي سيفه للعسيلي وقال :

"مش هتقتلني..
مش هتمحيني..
بكرة تيجي وتخنقك دموعك..
وهأقولك اعفيني "


ورد عليه العسيلي في حزم شديد :

"ايه يا ابن المج مج نونة..
مجنونة..مجنونة..
نونة نونة نونة نونة نونة ...


تامر: بس يا عم كفاية ايه اللي نونة نونة ..اوببببببببه..استمروا بقي هه استمروا..

ووجد تامر علي الحجار في الشارع مخمورا وقال له انت لسه قاعد هنا يا علي ؟ هتمشي امتي تروح بيتك؟

علي الحجار:

"لما الشتا يدق البيبااااااااان..
لما تناديني المزيات..
لما الحشيش يجري في شوارعنا القديمة والحارات"

تامر: ماشي يا عم خليك قاعد..مين الراجل اللي هناك ده؟


علي الحجار:

"جارية قوامها جمييييييييييل ومعسل..
ماشية تهز لا حول الله ..
والعود ايه حلو بيتزلزل..
والجسم طويل يا محلاه "


ويمشي وراها تامر يعاكسها كالعادة قائلا

"أوووووووووووه
انتي اللي عملتي لكل شباب قريش قلق..
وعملتي سيوفهم اسورة وخلخال ورق..
انا كنت ناوي من قبيلتك اخطفك..
واشوف دوا لخرم قلبي اللي اتخرق..
قلبي اتقسم نصين عشان يبقي الحلق "


وجرت الجارية مسرعة لأبوها وقالت له :

"ابن الجيران اللي هنا قصادي ...
مش عارفة بس اعمله انا ايه؟
عمال يأمرك كده بالناقة..
وفي كل خيمة يا ناس بلاقيه.."

وجاءت مريم ورائه وهي عاملة عند مراته وشافت اللي حصل وقالت لتامر :

"ماشي براحتك..
يا اخي مصلحتك..
شوفت ازاي انا هأقلق راحتك..
شوفت كتير منك وحفظتك..
وهأقول لمراتك علي طبعك..
بص يا قلبي انت واتفرج اااااااااااه بص واتفرج "


تامر: قشششششطة

مريم: احترم نفسك دي حتة تبع الاغنية

تامر: معلش انا أسف


ويأتي حمادة هلال اثناء الرقصة ويقول لتامر : تصورررررر.. بق...

ويلكمه تامر لكمة هشمت انفه قبل ان يكمل قائلا له : كفاية بقي بروح امك ..كرهتني في كلمة تصور واتعور والقافية المعفنة دي..


وفي اثناء الحديث يمر منير سكيرا قائلا:

"نعناع الجنينة..الورد علي حيطانه..
شجر الموز طرح..ضلل علي عيدانه
و.."


قاطعه تامر: انت بتقول اي كلام ..اي كلاااااااااااام..يا محشش يا سرنجااااااااااااتي..

منير:

"نيجيري بيه ..
نيجيري بيه..
نيجيري بيه اليني..
نيجيري بيه ..
نيجيري بيه .."


تامر: امشي بررررررررررررررررررررة مش عايز اشوف وشك..


وعندما مر علي خيمة لبيع المأكولات وجد أصالة تشتري بعض البقالة قائلة :

"يلا هاتلي..
نص سادة..
نص للكيس اللي يمكن..


وقال لها البقال عندما وجد الحساب مش مقضي : "نص تاني كده استحالة"

تامر: ايه الحوار ابن الكلب ده؟ كيس ايه اللي يمكن؟

قالت اصالة للبقال متجاهلة تامر:

"زي ما يكون اللي جبته شئ غريييييييييييييييب..
والإزازة لسه بتخر الحلييييييييييييييب.."

ثم ختمت متأثرة فجاة :
"بس هاتلي ..
نص رومي "

تامر: شوية مجانين الواحد بيقابلهم واللهي ما هم لازم يغزونا بصراحة ايه يا عم العالم دي..مكانش ابدا في قريشي بيسقط جلابيته الجينز كده ابدا ..

وفجأة يأتي مجموعة شباب علي جمال مزينة ومتفيمة مكتوبعليها "ام تي ام" ويقولون بروشنة لتامر:

"النهاردة يوم الاجازة..
امي مسافرة رايحة جنازة..
وصلتها لحد البيت..
خبطتني فكرة استاذة..
عندي سيفي..وعندي جمال..
والنهاردة الحالة عال..
قولنا نجري علي الرمال ..
هيييييييييييه
امي مسافرة وهأعمل غزوة..
وهأعمل غزوة"



تامر يمشي في يأس لأن قبيلته وصلت لهذا الحال ويقول لنفسه انا لازم اغير الوضع ده بس ازاي

"ده انا مش عارف اتغييييييييير..
كل ما اقول هاتغير الاقي جارية حلوة قصاااااااااادي"

ويمشي وحيدا تائها محدثا نفسه عن احوال القبيلة

ويأتي منير جنبودنه تاني قائلا وهو مسطول :

"اسك شمندوررررة من هنا..
اه يا شمنوررررة دول يا دول ..
اه يا شمندوررررة..اه

ويفقد تامر اعصابه ويخرج سيفه لهذا المسطول ويقول :

خددددددددددد..كفاية بقي ..انت بتقول اييييييييييييييييييييييييييييييييه؟؟

وطعنه طعنة نيمت شعره المنكوش وسقط علي الأرض يقول :

"يا ليلي يا ليلي ..
دي نهاية الرحلة يا ليلي..
في منتهي اللذذذذذة "

تامر: مووووت بقي..اخففففففففففي..


وتأتي جنات تشتكي لتامر زعيم القبيلة من شئ في بيتها وتقول:

"في فار غريب ساكن في بيتنا وده النصييييييييييب..
حاولت اقوله من ودانه يسيب وأسيييييييييييب..
لحد امتي الفار هيبقي يا حبييييييييييييبي؟
البيت خلاااااااص مبقاش متحمل ..
فار من تاني "


تامر: وانا هشيلكم الفيران كمان ؟ وايه حبيبي دي ؟ انتي مين يا شاطرة ؟

تشير جنات الي زوجها القادم ليسمع حوارهم وتقول :

"انا حرمته ..بحالها وحياته كلها..
ومدامه انا اللي جابها بعد طليقتتتته..
وانا اللي طول عمري في همي وبختي انا..
كفاية جوزي الاولاني شوفت خيبتتتتتتتتتته ..
انا الهبلة اللي من يومها بتحلم بييييييييه..
اااااااااااااه ااااااااااااااه يا خرابي يالهوي "


تامر: خلاص انتي هتشكيلي ولا ايه انا مالي بيكم مكونتيش اتجوزتيه اصلا طالما قرفانة كده ..

العسيلي زوجها :

"جتني خيبة ده انا ابن ترررررررلم..
ووقعت في الجوازة..
وحاولت انسي همومي وشربت كام ازازة..
تعباني ومدوخاني وعيونها مش فهمانة..
وقرفاني وتقول قارفني كده ليه ..
كنا بنمشي وراها عايزين ننول رضاها..
نفسنا نعرف خيمتها فييييييييييين؟
اوعي تقولي كده تاني..
ده انتي مراتي مجنناني..
ده انتي خازوقي اللي في حياتي..
لا كنافةولا بقلاوة..
كل الهبل اللي شافوها ..
قالوا ممكن يخطبوها..
لكن انا وقعت فيها..
شفت حظي الهبابي..؟"


وترد جنات :

"افهمني يا لطخ هتكسبني..
محتاجة البأف اللي فاهمني..
يبقي حاببني..
قد ما احبه..
لو مش قدها يبقي يسيبنييييييييييي..يالهوييييييييييييييييييي"


تامر: الحالة بقت كرب في ام القبيلة دي انا همشي واسيبلكم البلد بجد جتكم القرف

وانصرف تامر بعيدا وترك قبيلته الي حين تتصلح الاحوال


















1 comment:

Anonymous said...

ايه الخرا اللى انت كاتبه ده؟؟