Friday, October 23, 2009

مسطـول مـن زمـن قـريش..الجــزء الــرابع







خرج تامر يائسا من القبيلة وجاء الخبر بسرعة ان قبيلة "أولاد ابو اسماعيل" ستهجم عليهم وارسلت رسولا اخر معه رسالة


تامر: لموا القبيلة بسرعة عشان نقابل الرسول بتاع القبيلة اللي جاي

رسول القبيلة: انا معايا رسالة ولازم اقراها

تامر: قبل ما تقراها ثانية واحدة

وينظر تامر لقبيلته قائلا: حد معاه سيف ؟

الفرد الاول في القبيلة : بيقطع؟

الفرد الثاني: بيقطع ؟

الفرد الثالث: بيقطع؟

تامر: اه انتوا هتلعبولي اللعبة دي ..طيب معاكوا كلب؟

الفرد الاول: بيهوهو؟

الفرد الثاني: بيهوهو؟

الثالث: بيهوهو؟

رسول المعركة: ايه يا عم صبح تاتا ايه شغل الحضانة ده انا جايلك في مصلحة وماشي وعندي بيقولوا ان احنا جاهزين وهنفرتكوا

تامر: قالوا ايه ؟ ايه؟

رسول المعركة : موزة لاكوزة..ايه يا عم جو استاكوزا ده..ايه اللي قالوا ايه ايه ..متفوق يا عم ده احنا هنسيب عليكم الديابة وهنروقكم

ويتقمص تامر دور التهامي باشا : احنا معندناش ديابة بتتساب الدياب بتعض..يا حماااااااقي..

وجاء حماقي مسرعا بلا اي عضلة في جسمه وضحك رسول القبيلة علي هيئته

وقال له حماقي:

"بتضحك؟
طيب اضحك؟
وابقي شوف اما ارمي خالتك
وارمي عيلتك كلها في بير كبيييييييييير"


وخرج الرسول بعد ابلاغ رسالته ان الحرب وشيكة وبدات الاجتماعات بين افراد القبيلة

وبدأ عقد الاجتماع قال تامر فجأة : فين البرنسيسة؟

وقالت القبيلة: يا برنسيسة يا برنسيسسسسسسسسسة

وخرجت البرنسيسة من الداخل لحضور الإجتماع الطارئ

تامر: شعاااااااااااار قبيلتنا استعد "وكان تامر عاشق لشبسيكو "

تامر : كده كده

القبيلة: دي سيوفنا مضلعة

تامر: اه كده كده

القبيلة: وحروبنا مطرقعة

تامر: اه كده كده

القبيلة: جلاليبنا مرقعة

تامر: اوببببببه ..استمروا بقي استمروا هه..دلوقتي هنرسم الخطة بقي مع بعض ..روحي يا شيرين اعملي لنا شاي علي ما نجهز الخطة

شيرين بتردح لتامر :

"اييييييييييه فاكرني اييييييييييييه؟
معادش فااااااضل الا اناااااااااا ترسم علييييييييييييه؟
فاااااااااااااكرني اييييييييييييه؟"

ويقول عمرو دياب مستشار تامر لشيرين:

"كنت فاكرك ملاااااااااااك
كنت فاكرك ملاااااااااااااااك
لكن انتي بشرر"

تامر: ايه يا عم انت وهي كل ده علي كوباية شاي ..طز فيكي يا شيرين مش عايزين حاجة قومي يا اليسا اعملي

اليسا:

"الشاي خلصان روحي انا
اخر براد كان من سنة
وياك بنعيش احلي هنا
يا روحي انا
حبيبي انا "

تامر: الله يقرفكم خلاص يا جدعان معلش مافيش شاي نركز بقي في المعركة

محمد محي:

"قاااادر وتعملها
وتنسي الشااااااااااي
دي سيجارتي في ايديا
ومن غير شااااااااااااي
متعلق الكنكة
وتداوي احزااااااااني
ايه يعني لو يخلص
هنجيبه من تاااااااااااني "

تامر: دلوقتي كاظم هيقف هنا ع الميمنة ويراقب التحركات

محمد محي: ومنير؟

تامر: لا منير قتلته طلع بيغني لبلد تانية وبيقول نيجيري بيه..جاسوس يعني

كاظم: وانا هأقف ع الميمنة؟

تامر: ايوه يا كاظم

كاظم :

"الويل لي ..الويل لي..
لا معايا عدة
الويل لي ..
كم نمت مسطوحا علي تلك المخدة
الويل ليييييي
الويل لي"

تامر: خلاص يا عم انت هتولول مش عايز تحارب متحاربش

كاظم :

"قشطة..
مستقيييييييييييييل
وبدمع العين امضيييييييي
هذه الصفحة من عمري وامضييييييييي
سعاااااااااااااااااااااااد
يا سعاااااااااااااااااااااااااااااااااد
تعالي نمز بقي يا سعااااااااااااااااااااااااد"

محمد محي: سعاد مين؟

تامر: واحدة بيمز معاها وقال اسمها في الاغنية..المهم مين اللي في الميمنة قائد الكتيبة دي؟

يخرج عمرو دياب بثقة :

"انااااااااااااا
هاقود كتيبتك انااااااااااا
ده يبقي يوم المننننننني
وكل احلااااااااامي "

تامر: طيب عظيم عايزين واحد بقي خط وسط مدافع

محمد محي: ايه ياعم شحاتة دي معركة بسيوف مش بجزم اديداس

تامر: يا عم سيبني اتكتك ده انا كنت مدرب فريق براعم قريش اربع سنين

محمد محي: مش ده الفريق اللي هبط لدوري الصحاري القاحلة؟

تامر: اه هو بس حظ واللهي كان في خم من الحكام

محمد محي: طيب احنا ممكن نجيب جورج وسوف او بهاء سلطان في المكان ده يسدوا جامد يعني

تامر: تمام هو ده ..

وبدأت طبول الحرب الضروس تدق معاولها "كلام كبير تحس انها حرب يعني "
وبدأت قريش في الاستعداد للغزو الجديد من قبيلة "ولاد ابو اسماعيل"

وهجم الجنود هجمة شرسة اطاحت بزوجة تامر "سلمي"

جندي العدو: خطفنا البرنسيسة

تامر: لااااااااااااااااااا دي اجمد حاجة بتعجبني في شخصيتها...شفايفها ..لااااااااااااااااااااااااااااا الحقهم يا بهاء الحقهم هيخطفوا مراتي اسيرة

بهاء سلطان اثناء انشغاله بضرب العدو :

"تلات دقااااااااااااااايق
انا ماسك في جندي
وشابط في ايديااااااااااا
ولازق في سيفي
وقارص كده عليا
انا بعت يوم؟

القبيلة: لا لا لا

بهاء سلطان: هجرت يوم؟

القبيلة: لا لا لا

بهاء سلطان:
"دايما بجيلك
لو قولتلي "

تامر: يا نهار ابيض دول بياخدوا اليسا كمان الحقوا يا جدعان السبايا بتكبر وبيعلموا علينا

اليسا:

"دي الواااااااااحدة
تبقي مخطوفة ومبتبينش
دي الواااااااااااااحدة"

تامر: واحدة ايه وبتاع ايه انتي بتتخطفي يا حاجة مش واخدك فسحة..احنا بنننهزم يا رجااااااااااالة

عمرو دياب:

"وماله لو اتغلبنا في يوم
في وش كل الناس
انا يا جماعة حاسس بحب جديد
مليني بالاحساس
وانا حواليا اجمد ناس "

تامر: حب جديد؟ يا جدعان احنا بنحارب ..يا قبيلة كورك يا اغبياااااااااااااااااااا

يدخل عزت ابو عوف فجأة المعركة متقمصا دور ابو تامر

عزت ابو عوف: انت كنت فين يا ولد ؟ "من فيلم عمر وسلمي"

تامر: انا كنت عند واحد صاحبي وبعدين مافيش حمام سباحة ترميني فيه اصلا

عزت: واحد صاحبك؟ ده انت بتحارب يا صايع يا كلب طططططخ

تامر: اي ..الحق عليك انت عمرك ما قلتلي تعالي نصلي

عزت : نصلي؟؟ اذا كان انا لسه واكل صنم عجوة يا مغفل..

تامر: مش عارف بقي هو الفيلم كده وبعدين خطفواسلمي اصلا

عزت: متخافش انا هنقذهالك

جورج وسوف:

"ناري ولهفة قللللللبي
ليييييييلي وسهري وحبي
حتي حشيشي مراتي وعيلتي
سلللللف ودين "

تامر: بس يا حشااااااااااااااااااش انا خلصت من منير تطلعلي انت اخرس خالص

جورج:

"صابر ورررررررراضي
علي حبيبي وروحي فيه "

تامر: يا جماعة انقذوا البرنسيسة ده انا مقدرش اعيش من غيرها وبعدين الجارية اللي كانت بتغنيلي "انت قلبك قاسي اوي اوي " مشيت من القبيلة همز مع مين ؟

وفجأة يطلع صوت تخين من وسط الحرب ويقول : اخر حاجة تفكر فيها وسط الحرب هي المزة "استرجل واشرب بريل "

وفجاة يدخل فريق ام تي ام لتصفية جو الحرب بين القبيلتين ويقول للجندي :

"ايه يا عم اللي انت بتعمله؟
انت مش عارف اللي بتنقله
وانت مش ناوين تتقدموا تتعلموا ..
جايز بكرة يبقي احلي لو غيرنا شوية حياتنا
التغيير بقي حاجة سهلة......ااااااااااااااي"

ويأخذ سيف حامي في صدره اسقطه علي الأرض وهو بيغني:

"قالولي..
اركن عللللللي جنب"


وفكر تامر في فكرة جهنمية ..واخرج شعر صدره وصنع منه حبال كبيرة متينة وبدأ في ضرب كل الجنود المحيطين بيه ويتطايرون كفيلم الماتريكس بالبطئ

الجنود : اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي "بالبطئ"

تامر: انتوا مش عارفين انا كنت بربيه ليه ههههههههههههههههه ده انا هظبطكم بيه دلوقتي

ويدخل صوت تخين تاني : "شعر صدر تمورة..الأفضل في فئته "

تامر وهويقتل صاحب الصوت التخين : ايه يا عم هو احنا في فاصل اعلاني ولا حاجة خدددددددددد

الصوت التخين : اي اي "موتة عالمية علي ارض قريشية " ااااااااااااااااااااااه

ابن حمادة هلال :

"تصووووووووووور"

يقاطعه تامر بضربة سيف: لا دي وراثة قذرة بقي ..خددددددددددد

وفكر تامر في اغنية تلهب حماس الجنود وتعيدهم للحرب وقال:

"يا نا يا نا يا نا يانا يانا يانا ويانا ويانا
واخير خدت بالي ولا كان يخطر علي بالي
ده جنودهم دول طلعوا كورك وطلعوا"

الجيش: "جند هفية"

تامر:
"ولا بلطة منهم ولا حتي سيفهم "

الجيش: "يدخل فيا "

تامر: "وبرغم عددهم وحربهم لكن
احنا البناااااااات
بيحاربوا معانا وبيطروا علينا
كل الليلاااااااات
واحنا
هنفوز بسيفي
يمكن مش سيفي لكن
سيف تاني وسط مييييييييييية
يانا يانا يانا يانا "

وزادت عزيمة الجنود وبدأوا في تطحين العدو مرارا وتكرارا وخرجوا منتصرين مرة اخري وتغيرت لوحة البورد في الصحراء الكترونيا لتكتب "قريش 2 العدو صفر "

وعاد عزت ابوعوف ومعه سلمي وقدمها لتامر

ودخل السبكي يقول: يعني لو شفت السيف هلاقي اسمها عليه ؟

سلمي: اه طبعا كل واحد كتب اسمه ع السيف ومجلدينه كمان ازرق يا خفيف خدددددددددددد

وقتلت السبكي بطعنة اودت بحياته وقال: يا خسارة كان نفسي اعمل فيلم هابط واسميه "مرهميني يا قريش " اااااااااااااااي

وعادت القبيلة وغني عمر بالانتصار كالعادة في ليلة سعيدة جدا

"تمليييييييييي هلاااااااااك
تملي نطير الرقبة بسيف فتااااااااااااااك
تملي هلااااااااااااااااااااك
تملي بينتصر جيشنا وانا وياااااااااك"


وعاشوا في سلام مؤقت







No comments: