Saturday, November 6, 2010

سـرير مـن لـحم أحـلامك







علي صوتك لقيت روحي..
لقيت دمي غني ومواويل..
وميت نداهة في ضلوعي..
بتحييني بإسم قتيل..
لبست الطرحة للفرحة..
في زفة روحي ويا الليل..
علي صوتك لقيت نفسي..
لقيت نبضي اللي في ضلوعك..
ومن توب الهوي وأمسي..
غزلت الرحمة في دموعك..
ولو غبتي انا استني..
لنور قلبي اللي في رجوعك..
علي عطرك لقيت اسمي..
حروف مشبوكة في كيانك..
بيوصفني وانا اصلا..
فردت حروفه علشانك..
وجمعت الحروف نبضة..
رهينة في طرف فستانك..
علي صوتك لقيت عمري..
سما منقوشة بالهذيان..
وقلبي يغني ..يرقصلك..
في عينك رقصة الحرمان..
وعطشي لحضنك الهادي..
ده سر ف لحظة الكتمان..
علي صوتك لقيت وطني..
بلاد وبيوتها من نورك..
وفي عيونك انا وطني..
لكلمة غربة في سطورك..
وروحي سفينة منسية..
بيجمعها دفا بحورك..
علي صوتك لقيت راحتي..
سرير من لحم أحلامك..
انام واصحي انا براحتي..
في مهد تبوسه أيامك..
ولو كيوبيد هيقتلني..
انا عمري فدا سهامك..
علي صوتك رميت قلبي..
نثرت كيانه حلم بنات..
طرحت سنابله من بعدي..
ملايكة تعطر الحكايات..
واحكيلهم انا حكايتي..
وموتي بدفتر الإثبات..
علي صوتك أنا مشهد..
لعصفورة بريش دبلان..
ولو قلبك حضر يشهد..
وتشهد لحظة الإدمان..
وتشهد شمسي وغروبي..
علي قلبي اللي مات عشقان..
علي صوتك انا مراية..
للحظة ضعف بتخدر..
تشوف ملامحها في حكاية..
بقوة مارد او اكتر..
ولو ضعفي ده يوصلك..
ياريت قلبي كمان يوصل..
علي صوتك لقيت جنة..
بتوعد دمعي بالمنديل..
وبتقوله لقيت راحتك..
في حلم التوهة والقناديل..
وانا مش هاوصل الجنة..
ولو هاوصل ..وصلت قتيل !
علي صوتك علي صوتك
شموع سايلة علي دمي..
بتحرق بس في جروحك..
انا عاشق ومستني..
ولو راح اموت علي صوتك..
تكون حشرجتي بتغني ..!










No comments: