Saturday, November 27, 2010

إعــلام أم إسمـــاعيل للقاء التقـــيل







اللقاءات قدام الكاميرا في مصر بتتطور يوم بعد يوم بس في فضايحها مش بتتطور في تقنياتها يعني ..دايما اما تلاقي الضيف بيتكلم خصوصا في الاعلام الرياضي بتلاقي وراه ييجي عشرين واحد بيشاوروا للكاميرا بس دي قديمة قوي ..احنا سيبنا الوضع ده زي ما هو لحد اما اتطور تطور كلي لدرجة حاجة محدش هيصدقها..
ان الناس دي بقت بتعزم علي بعض
بالاماكن كانه صاحب بيت يعني ..
تلاقي واحد جاي بيزق من ورا خالص عايز يظهر والراجل اللي قدام ولازق في الضيف بيعزم عليه بعشم انه يدخل يلزق في الضيف والمذيع مش
عارف يعمل ايه هو اتخنق م الوضع ده بقاله سنين بس مافيش فايدة.

والنوع التاني الناس الي طالعة تتكلم في الموبايل مش بتشاور لاهلها زي النوع الأول قال يعني هو بيتكلم في الموبايل فعلا..! ده تلاقيه قافله وشايل البطارية اساسا وواحد منهم اتكشف والموبايل رن وهو حاطه علي ودنه وعامل نفسه بيتكلم وقدام الكاميرا وكانت فضيحة.

وناس كتيرة قوي من دول بيقعدوا ينفخوا في شعر اللي قدامهم او يدوا اللي قدامهم علي قفاهم وكاننا في العباسية او في فيلم اسماعيل يس في مستشفي المجانين ده بالظبط الموقف ورا المذيع "مستشفي مجانين"..

وزي ما في اوروبا في خلفيات للقاءات الصحفية يعني تلاقي اللعيب واقف في مكان محترم ووراه صورة اعلان او لوحة كبيرة وسجادة حمرا ومكان محترم جدا واقف فيه مخصص للقاءات الصحفية عندنا في مصر بقي وصل تغير الاماكن الي انه بقي قدام الحمامات تلاقي المذيع واقف مع اللعيب والخلفية حمام اللعيبة وخارجين منه بالفوطة كمان او ساعات
علي باب الاتوبيس ودي فضيحة عالمية المذيع بيفضل يجري ورا الضيف اللي هو اللعيب لحد باب الاتوبيس لدرجة ان الاتوبيس يتحرك وده لسه متشعبط هيموت علي كلمة او تصريح وطبعا اللعيب لو مغلوب في الماتش هيقوله بعدين ولو فايز هيرميله الكلمة كده من تحت لسانه كانه بيعطف عليه بجملة يعني.


وعندنا بيضطر ساعات المذيع اما مبيلاقيش حد مهم يرد عليه في اللعيبة ولا بيعبره انه يعمل اي لقاء وخلاص فبيروح يستضيف حرس المكان او اي اداري نفسه يعمل تصريح اصلا وكانه بيقول لنفسه "اخيرا هاطلع في ام التليفزيون ده..زغرطي يا امه" ..
وطبعا المذيع عارف الناس دول كويس وبيلجأ ليهم اما بيتزنق ومش لاقي تصريحات من لعيبة مهمة او
مدرب مشهور ..فده هو حله الاخير..يروح لواحد شرقان كاميرا ونفسه يظهر قدام التليفزيون بقاله سنين.


وبقت مهنة المراسل الرياضي دي او المذيع اللي بيجري الحوارات والمقابلات كانها زي الشحات اللي بتهرب منه لو جه علي قزاز عربيتك بتباتة ..كل اللعيبة بتجري والمراسل بيجري وراها طول اليوم والمدربين بيزعقوا احيانا ليهم ويقولولهم عيب وكانهم شغالين عندهم برغم اهتمام الغرب الشديد بجانب الاعلام وتخصيص اماكن محترمة للقاءات الصحفية طبعا

الغريبة بقي ان ده مش بس في الاعلام الرياضي ده برضه لو فنانين خارجين من مهرجان سينمائي احيان بيجروا برضه وميرضوش يقولوا تعليقهم ع العرض الخاص للفيلم مثلا وكانهم شافوا جوة فيلم سكس !

ونفس الحال في الحج اما الناس بتشاور للكاميرات وهي بتحج عشان تظهر في قناة السعودية اللي بتجيب الكعبة بث مباشر ...طب بالذمة انت مركز في الحج ولا جاي تبص للكاميرات وتشاور؟ ..وواحد منهم بيرفع المصحف قدام الكاميرا وكان حاج معاه مصحف دي تعتبر معجزو امال يعني المفروض في ايدك ايه ؟ كتاب مقدس ؟؟؟

وساعات تلاقي الناس اللي ورا الكاميرا في المقابلات التليفزيونية في الشارع من نوع الاطفال الرخمة اللي بيعملوا حركات رقص مستفزة براسهم وتلاقي المذيع بيبقي عايز يخلع الجزمة فعلا ساعتها وينزل ضرب فيهم..
او حاج كبير واقف يشاور هو كمان وكانه شاب بيبني نفسه يا حاج انت بتموت اكلينيكيا خلاص انت لسه بتشاور للكاميرا ؟

وفي الناس اللي بتلزق بوشها وصوابعها واحيانا تلاقي اللعيب واقف وفجأة راح ملطوع حتة بوسة علي خده تقرف بصراحة ..ايوه اسمها "ملطوع" بوسة لان اما حد يديك بوسة غير اما يلطعك بوسة وهم دايما في المقابلات مع اللعيبة اللعيبة بتتلطع بوسة لانها بصوت وريحة وطعم وحش واللعيب بيمسحها بسرعة ويبص باستغراب لصاحب البوسة وكانه بيقوله "هو انت بجد بتبوس كده علطول؟؟ ربنا يكون في عون مراتك واللهي" ..
بوسة وكانها ضربة بكف او اتقل شوية كمان خصوصا انها جاية من بق مشجع تخين وعرقان م التشجيع..



وساعات تلاقي فجاة اتلم عليه شوية اطفال ويقعدوا يصقفوا حوالين اللعيب اللي واقف في دايرة حواليه وكان اللعيب المفروض يرقص او يعملهم عرض حاوي في النص يعني انت تبقي واقف في امان الله تلاقي فجاة دايرة حواليك ناس بتصقف ..يعني انت المفروض تهز علي واحدة ونص ولا تعملهم اكروبات مثلا ؟

وساعت ناس من اللي ورا برضه تلاقيه فجاة وقف وضرب اللي قدامه في طرف ودانه وبعدين يوطي فجأة والتاني يقعد يتلفت وراه ..اي اعلام ده؟؟ اعلام باكستان يمكن انضف حتي واشيك من كده ..

ده ساعات حتي السياسيين بعد انتخابات مثلا او اجتماع مهم يخرج يقول "لا تعليق" مثلا او يجري من المذيع برضه ويهرب م الاعلام..وكانه كان في اجتماع لبان بم بم او بيخترعوا سر شويبس من جديد وخارج يجري ..
طيب ما تقول يا عم ايه اللي حصل جوة..لا تلاقيه بيجري وباصص في الارض وكانه اتضرب او شاف صور فاضحة لمراته ع الموبايل جوة
مثلا..



ياريت الاعلام يتتطور بقي وتظهر مناظر حضارية شوية بدل اللي احنا بنشوفه ده من اعلام "مستشفي العباسية"..!










No comments: