Tuesday, November 9, 2010

يعني ايه عالم تالت يا بابا؟؟ كلم خدمة العملاء وانت تعرف يا حبيبي






دايما تسمع برة ان في قضايا ضد الشركات الكبري او الشركات مقدمة الخدمات علي اتفه الاسباب وبيكسبوا التعويض طبعا ده في مصر نوع من الهرطقة الكلام ده

انما انا هاوريكوا شوية ردود من شركة انترنت من خدمة العملاء تخيلوها في العالم الغربي كانت تشيل وزارة الاتصالات اصلا لو المكالمة دي اتسجلت واترفع ع الشكة قضية

ردود مش هتتخيلوها الا في عالم تالت..ردود هتعرفوا بيها يعني ايه عالم تالت..ردود لو اتقالت لمواطن امريكي او اوروبي من اي شركة كان قفل الشركة دي بالقضاء

شوف يا سيدي :
اولا :الردود من شركات الانترنت:

انا : مساء الخير..الانترنت عندي بايظ بقاله 14 يوم هو ايه المشكلة انتوا بتصلحوا في حاجة "شوف اكارثة اصلا 14 يوم ..وساعات بيقعد بالشهور "
خدمة الدعم الفني: لا يا افندم دول 10 ايام بس وربنا يسهل "كاااااااااااااارثة ..رد يخليك كالثور الهائج علي كل حاجة في مصر ..علي مدي التخلف اللي احنا وصلنا له "


انا : طيب دلوقتي انا مشترك سرعة عالية والنت بايظ ومش واخد سرعتي اعمل ايه ..الفلوس دي بتروح ع الفاضي
خدمة الدعم الفني : بسيطة قلل سرعتك يافندم علي ما الغمة دي تنزاح "يا نهااااااار ازرررررق..بيقولي قلل سرعتك..بيخسر شركته عشان مش عارف يقدم خدمة نضيفة هههههه"



انا: انا سرعة 2 ميجا وبحمل علي 70 كيلو
خدمة الدعم الفني: طيب ما الداونلود معقول "ههههههههه لا تعليق"



انا: هو ليه الانترنت بطئ كده اليومين دول ؟
خدمة الدعم الفني: ما انت عارف حضتك الانترنت خدمة شيرنج "علي النعمة رد برة يشيل وزارة الاتصالات كلها"


انا : متعرفش حضرتك الانترنت قدامه قد ايه ويتصلح ؟
خدمة الدعم الفني: لا هو مافيش وقت محدد العملية مفتوحة بس سيب نمرتك عشان نتصل بيك اما نحل المشكلة "طيب هيتصلوا ليه اما المشكلة تتحل؟ ده انا مش محتاج منهم اتصال غير في اوقات انقطاع النت بس عشان يقولوا ايه المشكلة هههه "


انا : انا بحمل من موقع اغاني كده والسرعة بطيئة قوي حضرتك
خدمة الدعم الفني : حمل من الياهو جيمز وجرب كده
انا: طيب ما انا بحمل من موقع تاني
الدعم الفني: لا جرب الياهو جيمز وكمان يكون ملفين تلاتة في وقت واحد عشان تاخد سرعتك "انها الفااااجعة"


انا: الانترنت بطئ قوي
الدعم الفني: نزل ويندوز واكشف ع الفيروسات "لا تعليق"




ثانيا: الردود من الجهاز القومي للاتصالات :


انا: انا عايز اشتكي شركة كذا في الانترنت
الجهاز: ليه سعادتك
انا: اصلي تحميلي ضعيف جدا
الجهاز: لا انا قدامي ان كل حاجة تمام وبالنسبة للتحميل هو مالوش حدود قصوي او دنيا واقرا عقدك حضرتك..ولو مش عاجباك الشركة دي افصل وروح شركة تانية "لكي الله يا مصر"


انا: هو الانترنت في مصر هو الانترنت في العالم ؟
الجهاز: لا احنا ارخص واحسن من انترنت العالم كمان " عند امك "



انا: طيب ما طالما النت كده في مصر ما بلاش منه خالص
الجهاز: حضرتك ممكن تفصل الخدمة عادي "ههههه رد جامد"


انا: الانترنت عندك عامل ايه ؟ اصل انا عندي بطئ
الجهاز: يا فتدم مينفعش اقولك حاجة زي كده بس هو كويس ما فيش مشكلة


انا: انا قدمت شكوي ولسه مردوش عليا
الجهاز: اصل وقت الشكوي فات عليها 14 يوم ومافش نتيجة في التحقيق فهنعيد تاني "هههههه زغردي يا انعام"


انا: الانترنت بطئ جدااااا ودي مشكلة عامة في بلدي هنا
الجهاز: يمكن يا افندم انت بعيد عن السنترال لان ده بيفرق "بيفرق في اي دولة بالظبط؟؟ لازم في دول زي موزمبيق ..والناس كلها تبني بيوتها حوالين السنترال ونسيب بقيت البلد"


انا: مافيش تحميل ومافيش تصفح ومافيش يوتيوب طيب اعمل ايه ع الانترنت ؟
الجهاز: ممكن تقرا الاخبار حضرتك علي ما يتصلح "بلاش اعلق هنا عشان هاسب جامد "


انا: النت بطئ قوي
الجهاز: يمكن الكابل البحري مقطوع ثواني اتأكد "ام الكابل البحري اللي كل حاجة معدية تقطعه ده "





ايه رايكم في الردود ؟؟ يعني لو كنت سجلت الكلام ده وانا في دولة برة وقدمته للقضاء كان زماني واخد تعويض وقافل الشركة والجهاز القومي كمان ومش بعيد اقلش الوزارة
انما هنا في مصر
انت اكيد في مصر


والنت المصري شق السما ..ورسم وكتب اجمل ملحمة
الارض اتزلزلزت ااااه وسمانا جلجلت ااااااه والدنيا بحالها قامت م الفرحة هللللت





No comments: