Monday, November 1, 2010

الحـرق بالجــاز في لــيالي الجــواز..الجــزء الثالث عـشر





طبعا كلنا عارفين ان الجواز هو مرحلة انتقالية من كلمة "يا عمي" الي كلمة "يا همي"
ومن مرحلة "الشبكة" الي مرحلة "الاشتباك" ...ومن "القناطر" الي "القنطرة"...
ومن "انتي عمري" الي "قصفتي عمري"..!

وعشان كده في حالة عزوف كلي عن الجواز او تأجيله لسن كبير علي اقل تقدير و عشان كده لازم نلاقي اساليب تشجع علي الجواز سواء بالترغيب او بالإجبار لو لزم الأمر
لان الموضوع مش بس اصبح ماديات لا ده في بعد عن الجواز بدون سبب حتي لو الشاب جاهز ماديا


وهنشوف الاسلوبين بتوع التشجيع علي الجواز :


أولا: أساليب الإكراه :

1/مكتب التنسيق :

الطالب: اتفضل حضرتك
الموظف: ايه ده؟
الطالب: دي الورقة بتاعتي انا خلصت كل البيانات
الموظف: انت نسيت اهم حاجة يا بابا
الطالب: ايه حضرتك؟
الموظف: اقلب الورقة واخترلك واحدة من دول
الطالب: اختار ايه؟؟ مين دول؟
الموظف: دول طالبات زميلات ليك في الجامعة والقرعة جابتلك دول هتختار واحدة
الطالب: اختارها لايه بالظبط؟
الموظف: هتتجوزها يا حبيبي ..ده شرط دخول الجامعة ولا مش عايز؟؟ وتقضيها معهد؟؟ المعهد مافيهوش الشرط ده
الطالب: ايه الاستعباط ده؟ انا مش عايز اتجوز
الموظف: لا يا بابا الكلمة دي بطلناها خلاص ..ده دلوقتي شرط لدخول الجامعة وشرط للتوظيف كمان يعني اللي مش هيتجوز هيضيع
الطالب: ده استعباط انا لازم اكلم المسئولين
الموظف: مسئولين مين يا بابا ده القرار ده جايلنا من فوووووق قوي يعني لازم يتنفذ انت مش شايف كمية البنات الللي متجوزتش ولا ايه..يا اخي خلي عندك قلب
الطالب: قلب ايه؟؟هو انا خلفتهم ونسيتهم..وانا مالي
الموظف: المهم اختار واحدة من دول وعلم علي الاختيار تحت "عن حب ولا عن صالونات" اختارلك اختيار تحت
الطالب: كمان في حب وصالونات ؟؟طيب حب ازاي وانا علمت عليها في الورقة يعني ؟
الموظف: يا سيدي علم وخلاص احنا بنخدمك يلا اللي بعدددددده



2/الشرطة الزوجية :

محمود: يا ساتر يارب دي حادثة ولا ايه ع الطريق؟
سعيد: لا يا سيدي ده كمين باين
الظابط : افتح الازاز
محمود: ايوه يا باشا
الظابط: الرخص لو سمحت
محمود: اتفضل يا باشا دي رخصي ودي رخص العربية
الظابط: امال فين المدام؟
محمود: افندم؟؟
الظابط: المدام بتاعتك
محمود: لا يا باشا والله محصلش نصيب انا مش متجوز
الظابط: طيب اركنلي علي جنب
محمود: ليه يا باشا انا عملت ايه
الظابط: انت مقريتش القوانين الجديدة ولا ايه ؟؟ احنا شرطة زوجية يا خفيف
محمود: مين؟؟ شرطة زوجية؟؟ ازاي يعني؟؟بتدوروا علي المدامات بتاعة الناس في العربيات؟
الظابط: لا ولو مش معاك المدام ورينا قسيمة الجواز انما لو مش متجوز خالص طيب دهيتك مسيحة
محمود: دهية ايه؟؟انا مش عايز اتجوز هو بالعافية؟
الظابط: اتفضل مع انسة ناهد هتديك كتالوج يا اما تنقي عروسة حالاااا لاما ع التخشيبة
محمود: هو في ايه ؟؟ايه اللي بيحصل في البلد ؟ دي فضيحة واللهي
الظابط: لو عديت مننا مش هتعدي من الكمين اللي بعدينا بتاع "كمين الدبلة"
محمود: كمان الدبلة ليها كمين؟؟
الظابط: اه يتاكدوا انك علي الاقل خالص خاطب...اللي بعدددددده





ثانيا : اساليب الترغيب :


1/ مندوب الزوجات :


الباب بيخبط علي اسامة الساعة 5 العصر :

اسامة : نعم حضرتك؟
المندوب: انا اسماعيل من شركة "جوزني شكرا" وجايبلك معايا المنتجات
اسامة: منتجات؟؟
المندوب: معايا 3 عرايس لوكس اتفضل حضرتك عاين..بدون مهر ولا شبكة ولا حتي دبلة ..لو موافق نكتب حالا ونشحنهالك ع الاوضة
اسامة: انت بتقول ايه يا قليل الادب يا مغفل انت ؟
المندوب: ليه بس كده حضرتك ده حنا شركة محترمة
اسامة: محترمة ايه؟؟ده انت بتأجروا بنات
المندوب: لااااااااا لو سمحت احنا مش بنأجر احنا جايبنلك عروسة وكمان ورايا المأذون اهو وكمان تحت الزفة مستنية عشان لو اديت الاوكيه نخلص في خمس دقايق اتفضل عاين
دي سلمي ودي ندي ودي اميمة بص عليهم كويس قبل ما العرض يخلص
اسامة: عرض ايه يا عم انت؟
المندوب: عرض الخمس دقايق معاينة..غير كده الموضوع هيطول ولو مش عايز دول ارجعهم واجيبلك تلاتة تانيين معانا واحدة صيني متخرش المية يا باشا
اسامة: كمان صيني؟
المندوب: واي جنسية تعوزها معادا الامريكاني طبعا لان ده صعب شوية عشان الفيزا والجنسية والكلام ده
اسامة: اه طبعا اكيد..طيب اتفضل
المندوب: ادخل البنات؟
اسامة: لا طبعا اتفضل بررررررررررررررررة



2/ خطب الجمعة :


الخطيب: ولاز كل الشباب يتجوز امال هنودي الينات دي فيييييييييييين يا مؤمنيييييييييييين
محمود: ايه الراجل ده انا هاقوم اشوف جامع تاني
الخطيب: رايح فين يا مؤمن
محمود: انا ماشي يا عم الشيخ..مبحبش الكلام في موضوع الجواز ده
الخطيب: اوبة الفحت شكلك عازب
محمود: هو انا عازب اه ..بس في شيخ يقول اوبة الفحت ع المنبر وقدام الناس ؟؟
الخطيب: يا سيدي ده مش موضوعنا انت لازم تتجوز يا مؤمن
محمود: لا مش هتجوز يا عم الشيخ وانت مالك اصلا
الخطيب : ده امر بالمعروف
محمود: هو الجواز معروف؟؟ شكلك شيخ اي كلام بياع كلام
الخطيب: لازم تكمل نص دينك يا مؤمن
محمود: يا سيدي هاكمله بحاجات تانية في عبادات كيتر انما مش لازم بالجواز يعني انا رايح جامع تاني

ويدخل محمود جامع تاني فيجد اول كلمة :

الخطيب: انه الزواااااااااااااااااااااااااااااج
محمود: الليه يخرب بيوتكم قرفتونا من ام الموضوع الحمضان ده
الخطيب: رايح فين يا مؤمن
محمود: رايح اجيب اومو يا عم الشيخ
الخطيب: حلوة..وجاي منين يا مؤمن
محمود: كنت بجيب اومو يا عم الشيخ
الخطيب: انت ليه بتهرب من موضوع الجواز؟
محمود: عشان هو موضوعي انا مش موضوعكم انتم
الخطيب: طيب والبنات دوووول من لهن ؟؟

وينفتح باب ويخرج تلات بنات منقبات

محمود: يا نهار ازرق انت بتعمل ايه؟؟؟ مين دول؟؟؟
الخطيب: انا في الاصل مأذون ودول بنات غلابة محتاجين ضهر يسندهم
محمود: هو الخطبة موحدة النهاردة ؟؟
الخطيب: اي نعم
محمود: دلوقتي فهمت الحكاية بقي..طيب شوفلهم جد يتجوزهم يا عم الشيخ ده اان محتاج ضهر اساسا مش هاعرف اكون ضهرهم





وبدأت البنات في محاولة لفت الانظار بأي طريقة ممكنة وفاكرين ان ده السبب في تاخر جوازهم
وانتشر البكيني الشرعي ...ولفات الايشارب الامريكية والاسترالية والهندية كمان
وخرجت البنات عن كل ما هو مألوف حتي اصبح البكيني في الشوارع في عام 2050 هو اللبس الرسمي بلا اي جدوي
ومازالنا نبحث عن الحل






No comments: