Sunday, March 9, 2008

شمس وقمر 2

هدية لفتها
بقالي 8 سنين بلف فيها وبزوقها
وتخيلوا
اهلي مش عاجبهم اللفة
واللي بقدملها الهدية
قالت
عندي شغل..شكرا

سندريلا مش معذورة انهم عاملوها وحش
بيحقدوا علي جمالها
ساعات بحس بكده
انا بحقد علي جمال حبيبتي
احساس غريب

ماشيين مع بعض
بصينا تحت رجلينا لقينا بركة حمرا
مش غريبة
انا وهي ماشيين فوق قلبي
غيبوبة

قالولي
قلنا تلات كلمات
تعبر عن شخصيتك
قلتلهم
بحبك بحبك بحبك

الطريق مفرقين
لو تفهمي يا دينا
الطريق مفرقين
انا ممكن اغير اتجاهي
بس
مين يغير الطريق

الاخرة متقسمة نار وجنة
طيب والدنيا متقسمة ايه
فكرت كتير
لقيتها متقسمة
عينيكي
وحاجات تانية

السر الإلهي طلع
دي يقصدوا بيها روحي
لكن صدقيني
ميقصدوش سرك انتي
مع ان انتي سري الالهي

بكرة جاي اهو
كلمتي المفضلة
عشان اهرب من النهاردة
اللي عايش فيه انا وانا

راجل عجوز قاللي عايز ايه يا ابني
وانا سرحان في جمال بنته
وقالها تاني
عايز ايه يا ابني
وانا سرحان
الراجل ده الزمن
والبنت دي انتوا عارفينها

اول ما اتجوز
في ليلة الدخلة
مش هابص في عيونها
عشان عيوني بجد مش معايا
مع واحدة بس
مش راضية تدهالي

نداهة الحب
مرة منديتش عليا
اتجننت قلبت الاوضة
شخبطت ع الجدران
لقيتها بتخبط علي كتفي

ماما سالت مين اخر واحد عمل الشاي
عشان حد تاني يعمله
قولت بصوت عالي دينا
وشي احمر
ودخلت الاوضة
هاشرب من ايدها عسل الاحلام

السنة اللي فاتت
لأ اللي قبلها
لأ اللي قبلها
لأ اللي قبلها
لأ اللي قبلها
تكرار كلمة لأ
نساني السنة

عمري هي بتكتبه
كل يوم
بس بتنساه وهي لسه كتباه
وانا بعرفه من غير ما اشوفه

من تمن سنين
قالتلي
خد بالك
أنا مش زيك أنا رومانطيقية
الكلمة لسه مدبلتش
زي عمري

العربية بتطرطش مية
هتيجي عليها
زقتها بسرعة
واتغرقت انا
نفسي ارجع للجامعة

في ناس مستخبيةورا السحاب
شايفهم اما السحاب بيتحرك
مش عارف هم مين
بس بينشنوا علي قلبي
بنبلة
عليها حرف دال

الوردة دي معجزة
عايشة عريانة في عز البرد والحر
مبيجلهاش برد؟
مبتتعبش؟
طلعت مش معجزة ولا حاجة
لو شافت قلبي هتقول
مستحيل

ساعات مش عارف
انا عايش فعلا
ولا عايش في دماغ واحد
بيفكر بغباء؟

سموه قفص صدري
عشان بيحبسوا فيه القلب
؟
ولا عشان انفاسنا محسوبة علينا؟

الشمس والقمر كل يوم بيلعبوا لعبة
مين فيهم
هينام النهاردة علي جبينك
بيعملوا ملك وكتابة
الملك هو اللي بينام
والكتابة
لمذكرات التاني الحزينة انه خسر

شفت حظي اليوم
معجبنيش
بجد معجبنيش
حرقت الجرنان وكلمتك
قدرت اغيره

كنتي واقفة ورا البيانو
يوم مش هانساه
هحكي عنه العمر كله
مع اني مشوفتكيش
بس سمعتك في البيانو

قلبي بيحاول كل يوم
يصبغ شعري ابيض
اقوله انا لسه شباب
يبصلي ويضحك

الحب كلمة واحدة
انا بحب دول كلمتين
لو سبتيني هابقي الحب
لو كنتي معايا هابقي انا بحب
في الحالتين انا مش خسران
لو كنت كلمة او كلمتين

عود الكبريت
محتاج حد يولعه
مبيولعش لوحده
لأنه ميعرفش الحب

علي شفايفك بيغني منير
وفي عيونك بتغني ماجدة الرومي
انا حاضر الحفلة
وبعيط وبصقف بحرارة
وانتي مش شايفاني
وبتحي جمهور مش موجود

طلعت مية سلمة
عشان استلم ورقة
بتقول
اللي انت عايزه
تحت مية سلمة

ساعات بدندن مع اغنية
افكر فيكي
ادندنك
من غير كلام

في علم الغيب
ان احنا نكون لبعض
وفي علم الدنيا
اني هاخليكي سعيدة

فدان الهدوء اللي انا عايش فيه
مستني اعصار
مع انه جوة في قلبي
فدان زوابع

ركبت مية طيارة
وكل مرة اقع في نفس المكان
مبعرفش اهرب
قالولي ده مثلث برمودا
عيونك

وانا صغير جابولي عجلة
اما كبرت جابولي عربية
بس اما اكبر
هاجيب لنفسي كفن
ده حلم مبيتحركش
زي العجلة والعربية

مرة قلمي كتب لوحده
بس مستغربتش
مع انه بيكتب ع الهوا
بس مقلش حاجة غريبة
بيقول بحبك

الحب مالوش طعم
لانه هو اللي بيدوقنا
مش احنا اللي بندوقه

نفسي اتم اربعين
واسال عنها وعني
بقينا ازاي
طبعا انا زي ما انا
وهي هتبقي في سني
رغم انها اكبر مني

حروف اسمها مولد
كل سنة بزوره
بس بتعب م الغوازي والبندقية
بس كملت حياتي
بفاتح للشهية

انا لسه مولود انبارح
كلمة بقالي ستة وعشرين سنة بقولها

باي باي دينا
كلمة نفسهم يسمعوها
بس هم لو سمعوها
انا مش هالحق اسمعها
في اختراع اسمه
الانتحار