Sunday, March 9, 2008

شمس وقمر 3

انا برئ والله العظيم برئ
كل يوم بقول لقلبي كده
يقولي
كلمتها ليه
بيحاكمني!

نص الليل ونص النهار
لو جمعنا اليوم
يكون نص الليل والنهار
يبقي واحد فيهم بس
يا تري مين؟

ثواني واكون معاك
انتي بس اللي فاهمة انها ثواني
اسالي السماعة

كنت فاكر روميو مجنون
وقيس بيبالغ
دلوقتي تميت حب وعشرين سنة
وفهمت اما كبرت

واحد صاحبي قاللي
ياه انت بتحبها قوي كده
من ساعتها لسه بفكر ارد عليه
بقاله تمن سنين

مرة بعتتلي رسالة ع المحمول
فاضية
بس عارفين
انا قريتها

نجتمع في مكان ولا مكان يجمعنا
اكون او لا اكون

سالتني
احكيلي عن يومك انبارح
قولتلها
مافيش جديد
مجرد بحبك

قاللي يا خي السنة مليانة اعياد
كل دي اجازات
قولتله
هو احنا في سنة جديدة
؟

انتي مش دوا لقلبي
بس شئ للتعاطي
عشان انسي ان انتي دوا قلبي

كل كام مليون سنة
بييجي الشهاب ده
قولت والله
يعني في امل

الفراق مش صعب
عارفين ليه
لانه مش هيحصل
ولو حصل

نفسي حد يقولها غيري
اني بحبها
بس خايف
يحبها

دنيتي محصورة في زنزانة
بابها من خمرة
وترابها من حشيش
انا في غرفة الاعدام
رغبتي الاخيرة
ان انتي تحضري اعدامي

الة الزمن
اختراع غبي
لاني هارجع
وقلبي زي ماهو
هاتألم اكتر

هاكله بالشوكة والسكينة
خلاص هاكله بالشوكة والسكينة
ده كيوبيد بيتعلم الاتيكيت في قلبي

العب
لا العب انت
انت اللي عليك الدور
سيبني افكر
انا والزمن بنلعب شطرنج
مع ان الدور خلصان والملك ميت

القلب ده ملفوف بكام حاجة؟
جلد ودم وميت حاجة
بس اولهم جلدك انتي

الفراغ قاتلني
حتي لو اشتغلت مية ساعة في اليوم
لان وظيفتي الرئيسية
عاشقك

سيبني انت واهرب
انا في خطر بجد
ده حوار بيني وبين قلبي وهي داخلة علينا

الساعة كام
سؤال غبي
المفروض نقول
هي جاية ولا لأ
عمري بيستفزني

انتي اتكتبتي عليا
زي انفاسي
يبقي ليه تسيبيني وسط احساسي
سؤال غبي
مش كل اللي انكتب علينا بيفضل معانا
ساعات يسيبنا عشان يبقي اسمه
قدر

3 comments:

أحمد هشام said...

عارف يا معتز عنوان الموضوع ده ..
شمس وقمر فكرني بببت شعر لشوقي : ...
بيقول :
صوني جمالك عنا إننا بشر
من التراب وهذا الحسن روحاني
أو فابتغي فلكا تأوينه ملكا
لم يتخذ شركا للعالم الفاني

Adham said...

ربنا معاك !!

arabcooL said...

عرب كول
شات صوتي شات
شات مغربي
دردشه صوتيه
إنحراف كام
شات عرب كول
صوتي شات كول
دردشه صوتيه
سعودي كول
شات صوتي
شات صوتي
شات عربي
شات بنات كول
شات صوتي
دردشه صوتيه عربيه