Monday, March 31, 2008

لماذا سقطنا من الجنة؟؟

المشهد:في الجنة
الأبطال:مافيش غيرهم أدم وحواء

ثلاثة تخيلات للمشهد لماذا سقطنا من الجنة!!

المشهد الأول

حواء:أدم لو بتحبني صحيح تجيبلي التفاحة دي وتأكلهالي
أدم :أنا بحبك بس مقدرش أعمل كده
حواء:يبقي مبتحبنيش لأن في الحب مافيش حاجة إسمها مقدرش
أدم:الموضوع أكبر مني ومنك أنا قلتلك صدقيني مقدرش
حواء:الف شكر يا ادم بس افتكرها شوف انا ضحيت عشانك بايه وانت مش حاسس بيا ومش راضي تعملي حاجات سهلة جدا
الشيطان:ايه يا ادم مزعل حبيبتك ليه؟
ادم:والنبي تتلهي انت كمان مش طالباك
الشيطان :فعلا التفاحة دي احسن تفاحة في المكان خدها وروح صالحها انت مش بتحبها ولا ايه ؟
بحبها مش بحبها بحبها مش بحبها بحبها مش بحبها
وقطفت التفاحة
وسقطنا بسبب الحب
لنكمل المشهد

المشهد الثاني

حواء:والنبي يا ادم تجيبلي التفاحة الحمرا دي
ادم:لا دي بالذات مينفعش
حواء:واشمعني دي بالذات يعني عشان طلبتها منك؟
ادم :لا الموضوع مش كده وبلاش عند الستات ده
حواء:ماشي يا ادم عموما هاقوم انا اجيبها بنفسي
ادم:اقعدي يا حواء وخلي ليلتك تعدي علي خير
حواء:انا سايبالك المكان وماشية وادي التفاحة
عنيدة جدا حواء
وسقطنا علي الأرض لنكمل المشهد

المشهد الثالث

حواء:ادم يا حبيبي انا نفسي في تفاح شكلي بتوحم
ادم:مافيش غير تفاحة واحدة بس
حواء:مش كتيرة علي ابننا هاتهاله
ادم:معلش يا حوا هاجيبله خوخ احسن او كنتالوب
حواء:ايه الكنتالوب ده ؟
ادم:مالكيش دعوة المهم هاجيبله
حواء:بس انا نفسي في تفاح مع الولد
ادم:يا حوا حلي عن دماغي
الشيطان:عايزة ايه يا حوا؟
حواء:عايزة تفاح مش عايزة كنتالوب
الشيطان:ايه الكنتالوب ده؟
حواء :مش عارفة ادم قاللي عليه
الشيطان:طيب قومي معايا واحدة واحدة وهاتي التفاحة
وقامت حواء وخدت التفاحة من ورا ادم
الخديعة
وسقطنا علي الأرض لنكمل المشهد

سقط أدم
مازالنا في انتظار حواء