Saturday, March 8, 2008

شمس وقمر

في العيد الصبح بدري وبقرة بتتدبح وبنت اختي معايا بتسألني سؤال غريب هم بيعملوا فيها كده ليه؟
وكانت خايفة
بس انا ماكنتش خايف
نفسي ارجع طفل

وانا صغير كانت فراشة واقفة علي قميصي وفجأة طارت كنت خايف جدابس مشيت ناحية قرص الشمس
قولتلهم هي روحت ضحكوا عليا وقالولي اه
بس رجعت تاني بعد السنين دي كلها
بس وقفت علي قلبي

صاحي وايدي بتترعش مش عارف اوقفها
عرفت ان دي مش رعشة ده ايدي بتسال ايه اللي هيحصل تاني النهاردة

كان في بنت واحدة في حياتي مفعولها في السهر اكبر من الشاي والقهوة
دلوقتي بتغلب عليها بكباية برتقال
انا بكذب علي فكرة انا لسه صاحي

بقرا حظي اليوم
بس بقرا حظها قبلي
وفجأةابص الاقي اخبار وفيات
يا تري دول قروا حظهم؟

الشمس كل يوم بتغرب والناس تستمتع
بس بالنسبةليها حالةروتين يومي
والقمر المستفيد الوحيد

بيقولوا الراجل ده قلبه ميت
مش عارف ميت ولا ميت ولا ميت؟
ليها تلات معاني
بس معني واحد فيهم
انه مات عشان يكتبله حياة جديدة
جايز اماحب

لو كانت الدنيا كلها يوم واحد
والله
كنت لحقت عملت حاجات اكتر

الحقنة لسه معلمة في دراعي
من وانا طفل صغير
اما شفت دينا اول مرة
عرفت ان الحقن دي مش تطعيم ضد الحب

الدنيا برد بجد
في عز الضهر
اقفل عينيك جامد وهات الليل
بدري
واهي تبقي منطقية
قلبي اللي قال كده

الشمس اللي بتدفيكم
ليه مبتفكروش فيها ابدا
مش جايز تكون حرانة
ربنا يسامحكم

كان في شحاتين ايام الجامعة
كل يوم اديله فلوس ويدعيلي
كل يوم يقولي ربنا يخليك لأهلك
الا يوم ما شوفت عيون دينا
قاللي ربنا ينجيك يا ابني
كان راجل حكيم

اقفل التليفزيون عشان في عند الجيران ميتم
عقلي قال كده لعيوني
لان في قلبي ميتم

كنت هاسكنها في بيت شعر
بس هي عايزة تاخد شقة في العالم الحقيقي
اول ماخدت الشقة
وقع بيت الشعر
صدفة

الدكتور عملي رسم قلب
الغريب انه مورنيش رسم بياني
ده بصلي وقالي
مين دي؟
وش دينا علي الورق

يارب نجيني مش عايز اتجوزمن ورا الباترينة
مش عايز ادخل صالون واقول كلام مش حاسه لواحدة معرفهاش
عقلي قاللي طيب واللي مقعدتش معاها في صالون عملت ايه
بيفكر بس مش صح

كل مااحب اكتر
اقول بثقة دلوقتي ممكن اموت
هو الحب صلاة؟

عيني مخلوقة عشان تبص في الساعات
مع اني مش مستعجل
بس مستني حاجة مش هاتيجي

يومين وهانساها
ممكن
بس لو انا عمري يوم

كان نفسي اعزف علي صوابعك
بس في مشكلة
مش بس انتي مشيتي
ده انا نسيت اللحن