Monday, March 10, 2008

شمس وقمر 4

سفينة نوح متقضيناش
عايز هو اتنين اتنين
واحنا شخصيات كتيرة جوة بعض

وقفت في البلكونة
لقيت طائر الرخ
وكان واقف جنبي الخل الوفي
بس اما شوفتك
مصدقتش

كل شئ قسمة ونصيب
وأنا بقولك
كل شئ قسمة وحبيب

بركان وضلل علي كياني
ازاي اعيش في ضله وهو نار
لافا الحب

عيونك هتشوف واحد غيري
وعيوني هتشوف واحدة غيرك
الأولانية مجرد بصر
بس التانية
صدقيني
بصيرة

مش مهم تحبيني
بس المهم
انه مهم احبك

انا وزني
بالكيلوحب
وطولي بالسنتي حب
بس عمري
بالسنة الضوئية
اللي في عيونك

لو سافرت العالم
الأرض تحتي ثابتة
لأن الأرض بتدور
عشان تدور عليكي

محدش يقول اني بحبها
لأن دي
كلمة سهلة اوي لوصف الموقف

أخر ورقة مسكتها
كهربتني
من ساعتها
وأنا بكتب فوق الكمبيوتر
بالقلم!

الدنيا دي فستان
متفصل عشانك
لو معجبكيش
مستعد أعيدلك كل احداثها

مش عارف امتي هبطل شمس وقمر
بس يمكن
اما تجمعنا الظروف
زي الشمس والقمر

في كتاب في حياتي اسمه المستحيل
كل اما ابصلك
يكون
تحت النشر

ممكن أموت في أي لحظة
كلمة كويسة
بس أنا
يمكن اعيش في أي لحظة

في ورد ذكي وورد غبي
الفرق بينهم
اللي عارف قيمته جنبك

السما بقالها فترة نفس المنظر
متبصيلها شوية

شمسية وسحابة ومطر
أنا والزمن وحبك

بكلم عينيكي
وانتي مش سمعانا
تخاطر عن بعد

بحب أوي الأطفال
كلهم شقاوة ورقة
بالذات اللي بين رموشك