مادية الجنس الناعم :
البنات والستات ماديين جدا حتي ولو ده شم باين في فترة الخطوبة او قول عليها فترة تغميض العيون ..وده حتي باين من واقع الاغاني المصرية اللي بتتكلم عن مادية البنات :
اغنية بتقولك "مضمرش فيه الشيكولاتة جابلي الحكاية علي بلاطة " وكأن كل تفكيرها ان المفروض الشيكولاتة تخليه يعاملها حلو لانها بترشيه دايما بيه بس هو جابلها الحكاية علي بلاطة وقالها بالسلامة...يحنن
اغنية تانية تقولك "يا تجيبلي شيكولاتة يا بلاش يا ولا..روح رجع البطاطا يا بلاش يا ولا" يعني لازم تقدم القرابين والهدايا وهي يا تقبلها يا متقبلهاش كمان حسب رغبة البرنسيسة يعني يا تجيبلها شيكولاتة من الغالية لاما غور في داهية
اما الاغنية دي بقي بتقول "سوق بينا يا اسطي علي الكورنيش..ناكل درة ونشرب مانجة " يعني كان الكوبليه الاول رومانسي قلب برة بماديات في الحتة التانية.انا افتكرت انه يسوق ع الكورنيش عشان يحبوا بعض وكده انما هي تفكيرها لا هو لازم يعزمني علي درة ومانجة
واغنية كمان بتقول "يا حضرة العمدة ابنك حميدة حدفني باستفندية" يعني حتي مركزة هو حدفها بايه بالظبط مش اي حاجة وخلاص لا عينها في كل حاجة ومركزة وعايزة تلبس حميدة جوازة وخلاص..عشان ابن العمدة اكيد
واغنية تانية لواحدة بتذل حبيبها يعني انها رفضت كل الفلوس دي عشانه لازم تفمره وتذل اهله يعني "جابولي ماس ولولي قلت انا مارايداه..مارايدة غير حبيبي هو اللي انا عشقاه" وهم لازم يجيبولها ماس ولولي وطبعا هي برضه عارفة هم جابولها ايه بالظبط لان الستات بتركز قوي في الحتة دي ..
ولا البنات اما بتتقلب "رديحة" بقي ساعات الرقة بتقلب ردح جامد قوي لو جيت عليها او عاملتها وحش والدليل من واقع الاغاني المصرية برضه :
زي سمية تقولك ايه "اخببببط راسك في الحيط..وانسي ما خلاص حبيت"
وشيرين تقوله "اخرك هنا..اخرك انا " وكانه يعني كيس جوافة وهي تعطفت عليه بحبها
ومطربة تقول "قليل الحيلة" وواحدة تقوله "الله يسهلك" والتانية تقوله "روح العب علي غيري يا شاطر"
ومعظم الاغاني بقت ردخ اصلا بين الطرفين دلوقتي
الانتقال من اسامة لانيس منصور :
فترة الخطوبة هي اسامة منير والجواز هي انيس منصور ولو قريت الاتنين هتلاقي انيس مقنع اكتر بكتير في كل ما قاله عن الجواز انما اسامة اصلا مبيتكلمش عن الجواز وكانه بيخبي اللي هيحصلك ويقعد بس يعيشك في الجنة الوردية دلوقتي وميتكلمش عن بعدين
والمفروض يبقي في نسخة معدلة من اسامة منير تتكلم بصراحة ويتكلم بصوته الحالم بس بالطريقة دي بكل شفافية :
اسامة منير : الجواز..ناس كتير قوي بتتكلم عن الجواز..الجواز هو سجن احنا بنرمي نفسنا فيه وكاننا بنقتل ما وهبنا ربنا من حرية زي ما بنقتل نفسنا ورئتنا بالسجاير بالظبط..ليه بترموا نفسكم للتهلكة؟..
متعة؟؟..اي متعة بتتكلموا عنها ؟
هاديكوا امثلة ..لو كان الجواز متعة كان معني كده ان تلات ارباع الشعب المصري مستمتع..
ولو الرجولة بشعر الصدر كان معني كده ان تامر حسني ارجلنا
ولو الرجولة بالصوت يبقي سامي العدل ارجلنا ولو بالقوة يبقي ممدوح فرج هو الراجل ..
لكن المسميات خداعة وكذلك الجواز لو الجواز هو قمة المتعة يبقي كل الشعب مستمتع بحياته ..ودي مش حقيقة..وبالمناسبة دي هاسمعكم اغنية جميلة
ويفتح مدحت صالح "رافضك يا زماني يا مكاني يا اواني انا عايز اعيش في كوكب تاني "
وهو ده اسامة الصريح اللي احنا عايزينه مش اسامة الرومانسي وبس ..لا لازم تحول لمرحلة انيس منصور شوية وتصارحنا بالفاجعة..انها الفاااااااجعة..
انت مجرد "الباكت ليست" :
انت مجرد جدول احلام او "باكت ليست" للهانم ..وهي بتتكون من العناصر الجاية دي :
باكت ليست المدام بتاعتك :
1 / اشوف بأف اتجوزه واعيش علي قفاه
2/ احاول اخليه خاتم في صباعي
3/ احاول ادلدقه يجيبلي كل اللي انا عايزاه من دهب وشنط وخلافه باسلوب الحزم والحنية
4/ اعوده علي كل الزيارات العائلية بتاعتي حتي الناس اللي كنت مبرحلوهمش ابدا ما هو لازم اطلع عين امه
5 / كل ما يدخل عليا البيت اعيط عشان يصالحني باي هدية والسلام
6/ اخلف عيل يربطه ويكمل ع الفيوزات اللي فضلت حيلته
7/ اهو ابقي جيبت هدية لماما جوزي تتحكم وتهري وتفرك فيه طول النهار
كلمات اوعي تحلم بيها :
في كلمات ممنوعة تماما او متفكرش فيها في عالم الجواز وهي كلمات كلها فيها حريتك طبعا :
"عايز اقعد لوحدي شوية " -- " مش قادر انزل دلوقتي " -- " هاتفرج ع الماتشين دول ورا بعض " -- " مش هاروح عيد الميلاد ده "
" رايح مع اصحابي اسبوع الغردقة " -- " هاجيب اصحابي يلعبوا معايا بلاي استيشن بليل "
وكلمات شبيهة كتير جدا انت متحاولش فيها احسن عشان متتأذيش يا وحش يا سيد الرجال..
القليل جدا من الشكوي :
في العزوبية ممكن انك تشتكي من حاجات كتير زي القميص الغير مكوي ولو الاكل مكانش قوي يعني او النت بطئ
يعني الحاجات دي ممكن تزعلك
لكن في الجواز انت هترفع سقفك قوي قوي يعني اتعودت علي اكل زي الجبس وهدوم بتترمي مش مكوية لان المدام كسلت النهاردة وحاجات كتير من النوع ده
فالجواز بيرفع سقف التذمر لبعض الازواج وبينزله لبعض الازواج اللي بيشتكوا ع الفاضية والمليانة زي الزوج اللي طول النهار ماسك الجرنان وكل ما يقرا خبر يفتكر مراته ويشوفها فيه :
محمود ماشي العصر في الشقة وماسك الجرايد في ايده وقلبها فقرة الصحافة ومراته قاعدة بتاكل لب ع الكنبة :
محمود : الكلمة دي بتضايقني قوي في الجرايد كل يوم "سيطرة القوي الاستعمارية" ربنا ياخد العالم دي بقي اللي بتستعمر او بتزنق في رقبة الناس زي غراب البين
ربنا يفكهم عنا بقي ويرحمنا
وبيقولوا الاسعار هتولع الاسبوع الجاي..اكتر من كده؟؟ مش كفاية الظروف اللي الواحد فيها والناس اللي واكلينها والعة لينا الله واللهي الواحد هيلاحق علي ايه ولا ايه
وناس معندهاش دم تقعد تشفط فلوس البلد ايه ده ده مافيش دم خالص
طبعا محمود طول ما هو ماشي بالجرنان في الشقة عمال يلقح بالكلام علي مراته وشايفها هي القوي الاستعمارية وهي الحكومة طبعا
وفي كتير في البيوت من نوعية محمود ده...وياما في الجواز مظاليم
الفرق بين ادعية العازب والمتجوز :
العازب : يارب ارحمني م اللي انا فيه
المتجوز: رحماااااااااك ربي رحماااااااااك..انجدني يا الله
العازب: يارب ما تجده خيرا لي فوجهني اليه
المتجوز : يارب ان كان الجواز شر ليا خرجني منه ..يارب اخرج منه
العازب: اللهم اعني علي حسن الاختيار
المتجوز : يارب انا اخترت مرة غلط قلبت دنيتي وحالي فاعني علي الاختيار الصحيح
وابعد عن الجواز وارمي وراه اربع قلل م الحجم الكبير
No comments:
Post a Comment