Friday, October 29, 2010

الوزيــر وكوابيســـه المولعة





في دولة تانية غير مصر طبعا اكييييد
كل وزير فاسد اكيد بيكون ليه كابوس بيلازمه كل يوم ويقومه مفزوع هنشوف كل وزير ممكن يحلم بايه وممكن فساده يوصله لايه :



وزير الاسكان :


الوزير: يا سلام جايلي كام ميل كنت مستنيهم
السكرتير: يا سلام عليك يا افندم بتنقي اسامي اصحابك "سامي البنا" ومحمود ابو شقة" و جمال عمارة" ..كل اساميهم تحس ان ليها علاقة بالاسكان يا افندم الله عليك
الوزير : امال ايه احنا بنلعب ؟..ايه ده؟؟انا جايلي ميل تهديد
السكرتير: خير يا افندم
الوزير: واحد بيقولي هاطلع عليك القديم والجديد مش انت وزير اسكان انا بقي الساكن الجديد اللي هيريحك خالص
السكرتير: احنا لازم نبلغ يا افندم
الوزير: لا سيبه تلاقيه واحد عرف الميل وحب يستظرف

وفي منزل الوزير :

القاتل: ازيك يا وزير؟
الوزير: مين؟؟ يا ساتر
القاتل: دستور يا اخويا ..المفروض انا اللي كنت اقول يا ساتر معلش فاتتني دي ..اتفضل اترزع سيادتك
الوزير: انت اللي بعت الميل؟
القاتل: اه يا اخويا ..انت بقي وزير الاسكان؟..طيب قولي عشان اعرف ان انت هو فعلا ايه علاقة الطوب "الطفلي" بالطوب "اللبن"؟
الوزير: ايه ايه ..يمكن الطفلي بيرضع م اللبن ؟؟
القاتل: ماشاء الله معلومات غزيرة لأ واضح انك وزير فعلا طالما طلعت في الامباليز كده وكورك..ده انت هتشوف ايام سودة معايا
الوزير: انت عايز ايه بالظبط ؟
القاتل: ده انا هتجنن عليك لسه..دخلي الكام كلمة دول في جملة مفيدة مش ليك في العقارات ؟؟
الوزير: اه
القاتل: رتب الكلمات دي "عاقر-عقاقير-عقار-عقر"
الوزير: ايه يا عم انت احنا في امتحان ثانوي؟
القاتل: هترتب ولا اغزك؟
الوزير: خلاص خلاص..انا عاقر اخدت العقاقير في العقار لاني عقر
القاتل: ايه الهبل اللي انت بتقوله ده ؟؟ بالذمة مش مكسوف علي فكرة انا بسجلك؟
الوزير: محدش هيصدق ان ده صوتي
القاتل: ليه يعني عبد الحليم حضرتك؟
الوزير: انا وزير يا ابني
القاتل: ابنك ده هناك يلا ..بتعمل ايه لمحدودي الدخل؟
الوزير: ايه..احم..كل خير طبعا
القاتل: كل خير؟؟ ده انا ابويا بقاله خمسة واربعين سنة بيدور علي شقة يا كلب ..طخخخخخخخخخ
الوزير: ايه ده انت بتضرب؟
القاتل: امال انا جاي الاعبك بلاي استيشن بروح امك ؟
الوزير: لاحظ انك بتكلم وزير
القاتل: ولاحظ انك بتكلم واحد م الشعب يعني كل همه يطلع فيك غل السنين يا ولاد الكلب طخخخخخخخخ
الوزير: انت عايز ايه وانا هاعمله
القاتل: عايزك تعمل كل حاجة لصالح محدودي الدخل مش كل حاجة لحمادة ودودي وفيلل في مارينا
الوزير: طيب هاعمل ايه يعني؟
القاتل: من بكرة تعلق علي الوزارة بتاعتك يافطة بتقول "محدودي الدخل يا محدودي لا تقولي سوزي ولا دودي"
الوزير: انت بتهيس؟ دي تبقي وزارة ولا صالة بنج ؟
القاتل: بنج يا ابن الظريفة؟ هتحط ولا لأ؟؟
الوزير: خلاص هاعمل اللي انت عايزه

وفعلا علق الوزير اليافطة وكل ما يروح الوزارة يلاقي ضحكات الناس علي شعار اللي معلقه علي الوزارة ويستيقظ مفزوع : لاااااااااااا انا مش عبيط ..ااااااااااه ..محدودي الدخل يا محدودي ااااااااه





وزير الزراعة :

قاعد علي كرسي في بيته بليل ودخل عليه فجأة واحد

المواطن : انا مييييين؟
الوزير: انتي سوزي حياتي
المواطن: جتك نيلة ما عندكش تمييز ..لا انا مش سوزي بس لو عايزني اخليك سوزي يبقي قشطة
الوزير: ايه ده انت مين؟؟ازاي دخلت هنا ؟؟ وايه اللي في ايدك ده؟؟
المواطن: دي شوية مبيدات ومحاصيل مسرطنة يا قمر
الوزير: اطلع برة لاما هاكلملك الامن يموتوك
المواطن: يا حبيبي انا مش لوحدي انا معايا مئات برة وظبطنا الامن ده خلاص
الوزير: عايزيين ايه مني..ابوس ايدكم سيبوني..ابعد المحاصيل دي مش عايز اموت
المواطن: يعني عارف انها بتموت؟؟اه يا ولاد الكلب يا كفرة
الوزير: مش بايدي
المواطن: شوفت فيلم "سفن" ياد ولا ملكش في الافلام الخواجاتي
الوزير: شوفته
المواطن: انا هاموتك بخطيئتك بقي زي الفيلم وهاطفحك شوال المبيدات دي كلها ..كللللللللل
الوزير: لاااااااااااااااااا..مبيدات لاااااااااااااااااااا

ويستيقظ الوزير مفزوع من نومه "ابعدوا المبيدات ..مبيدات لاااا"





وزير الاتصالات :



في ليلة من ليالي الشتاء يضرب الرعد طرررررررررررراخ...ويضحط الوزير ضحكة الوزراء الشريرة الفاسدة نياااهااااا نياهااااااا


الوزير: قال عايزين ياخدوا سرعات انترنت قال ..امال انا اعمل ايه في مكتبي؟ ده انا شافط لوحدي ربع سرعة البلد انا وقرايبي..
السكرتير: الله عليك يا افندم ...ولا شوية الاعلانات اللي بتشتغلهم بيها زي اعلان تي ايه داتا ولينك والعبط بيشتركوا فاكريين بجد انهم هياخدوا سرعتهم هههههه
الوزير: احنا بنلعبها صح يا حبيبي ..اهو عشان نقول اننا من اكتر الدول تقدما واكتر دولة في عدد المشتركين عربيا مثلا عايزين نوصل لكده ويبقي منظر الوزارة حلو وخلاص انما سرعة متلاقيش يا عنيا ههههههههههه
السكرتير: تخطيط شياطين يا افندم
الوزير: افندم يا اخويا؟؟
السكرتير: احم انا اسف قصدي تخطيط ميخرش المية يعني يا افندم
الوزير: طيب شوف ايه الزيطة اللي برة دي
السكرتير: ايه ده يا افندم؟؟ في كمية كابلات مرمية برة قدام المكتب غريبةجدا ومعرفش جاية منين
الوزير: يعني ايه متعرفش اتصرف يا حيوااان
السكرتير: ااااااااااااه
الوزير: سعيد..سعييييد..ايه اللي حصل؟؟؟؟انا لازم اطلع اشوف بنفسي
مجموعة شباب: لا وفر يا افندم احنا هنيجي لحد عندك
الوزير: انتوا مين وازاي دخلتوا هنا؟
الشباب: ييي ام الجملة دي اللي في كلالافلام العربي اما حد بيتخطف يا عم يعني هتفرق ازاي دخلنا هنا؟؟ ما احنا دخلنا يا بأف
الوزير: انا هاوريكم انتوا عايزين ايه؟؟انترنت لأ...ان عارفكم عايزين تاخدوا كابلي..لكن لاااااا انا اموت ومحدش ياخد سرعتي
الشباب: اه يا حرامي وتقول الياف ضوئية وكابل بحري وشاي بالنعناع واي كلام فاضي معقول ومش عارفين ناخد ربع كيلو يا حرامي
الوزير: امال اعمل ايه؟؟البلد دي متقدرش تديكوا خدمة كاملة ده اخرنا
الشباب: ده اخر ضميركم مش اخركم ولا حاجة
الوزير: انتوا عايزيين مني ايه
الشباب: احنا معانا عشر الاف شاب برة وكل واحد مكانش واخد حقه في الانترنت وكان بيتسرق شهريا ..فقولنا نطبق عليك شعار "شلة واحدة بتنفخنا كلنا" ونيجي نروقك في مكتبك
الوزير: تروقوني؟؟؟ هتعملوا ايه؟؟؟؟هه هتعملوا ايه؟؟؟؟
الشباب: لف يا سيادة الوزير واقلع البنطلون
الوزير: لاااااااااااا انت بتقول ايه؟؟ لا يمكن تكون هتعمل اللي في بالي
الشباب: لا يا سيادة الوزير مش هاعمل اللي في بالك لان ده هيريحك انما احنا هندخل الكابلات دي كلها في مؤخرة حضرتك
الوزير: لا لا..ابوس ايديكم ..هاعملكم اللي انتوا عايزينه بس بلاش كده ده انا اموت ..كده اموت متخوزق بالكابلات
الشباب: تمام كده انت فهمتنا ..."الموت متخوزقا" لان ده جزاءك علي عدم اهتمامك بالانترنت الا في محافظتين وكأن باقي المحافظات بنت ستين كلب..مع ان انت اللي ابن كلب فاسد
الوزير: طيب هادفعلكم فلوس
الشباب: لا مش محتاجين يا اخويا فلوسك الحرم..خد الكابل ده
الوزير: اااااااااااااااااااااااااااااااه
الشباب: وده
والكابل ده
والكابل ده
الوزير: ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

ويستيقظ فجأة : لااااااااااااااااااا كفاية كابلات اااااااه هاديكم سرعتكم حرااااااااااااااااااااام





ودي بعض كوابيس الوزراء اللي بيحلموا بيها يوميا..وياريت الوزير يخلي باله من ال....

No comments: