Monday, October 25, 2010

الحـرق بالجــاز في لــيالي الجــواز..الجــزء الثـاني عشـر





في مرحلة الخطوبة اللي انا بحب اتكلم عنها دايما ممكن تتصادف مع المواقف الرومانطيقية..او انك تحاول تعمل الموقف رومانسي بس بكل بساطة اقولك مينفعش ..! ايوه مينفعش مع كتير مع البنات اللي بتفكر تخطبها ..
مش شرط عشان شفت المشهد قبل كده في فيلم عربي او اجنبي انه يكون بيحصل لا ..ده تمثيل انما اصطامك بالواقع في فترة الخطوبة هيخليك اقرب للواقعية :


المركب الرومانسي :


سيد وسلمي خرجوا يركبوا مركب عشان يبقي مشهد رومانسي كامل زي الافلام ويديها وردة في المركب وكده ويقعد يجدف بايده

سيد: ايه يا عم حسنين عايزين ناخد المركب دي
حسنين: اتفضلوا يا بيه بتعرف تجدف ولا اجي معاكوا
سيد: لا الف شكر يا عم حسنين انا هاعمل كده لوحدي

وبعد دخولهم في نص النيل

سيد: يا سلمي دي اسعد لحظات حياتي
سلمي: وانا كمان حاسة اننا هنكون اسعد زوجين في الدنيا يا سيد ..انا كنت بحلم براجل زيك طول عمري يخاف عليا
سيد: يا سلمي ان...

بوووم

سلمي: ايه اللي حصل ؟
سيد: مش عارف المجداف شبك في حاجة
سلمي: انت مش قولت بتعرف تجدف؟
سيد: ايوه بس ده احنا شبكنا في حاجة
سلمي: يا ماما ليكون حوت
سيد: حوت؟؟؟ظ يا نهار ازرق ده احنا في النيل يا ماما مش في فيلم الفك المفترس
سلمي: طيب نكلم حد
سيد: انا سايب موبايلي مش معايا
سلمي: انا خايفة قوي
سيد: متخافيش انا هاحاول اسلك الحاجة اللي محشورة دي
وفجأة يصطدم المجداف الاخر بوجه سلمي وسيد ماسك المجدافين وبيحركهم فتسقط في النيل

سيد: سلللللللمي

وبعد انقاذها وخروجهم سالمين من المركب

سيد: ياريت اللحظة الرومانسية دي متتكررش تاني احسن وبلاش شغل الافلام ده
سلمي: فعلا ياريت نبقي نتقابل في اي كافيه وخلاص
سيد: كافيه ايه؟ هو احنا شباب ثانوي وانا بظبطك؟ ما اجيلكوا البيت وخلاص زي الناس
سلمي: تظبطني؟ ..طيب ابقي تعالي البيت



الصيحة الرومانسية الشهيرة :


مصطفي ومنة خرجوا في احد المطاعم اثناء فترة الخطوبة

مصطفي: تحبي تاكلي ايه؟
منة: اللي هتاكل منه يا حبيبي
مصطفي "في سره" : ايه الدناوة دي؟
منة: بتقول حاجة يا حبيبي
مصطفي: لا ابدا انا بقول بالهنا والشفا ان شاء الله
منة: بالهنا والشفتشي
مصطفي "في سره" : يا نهار اسود دي بيئة بيئة يعني
منة: امسك ايدي يا مصطفي
مصطفي"في سره" : ايه ده؟ دي انسانة مصدقت حد يعبر ابوها اساسا
منة: بتحبني يا مصطفي؟
مصطفي: طبعا يا حبيبتي مافيش في الدنيا دي اغلي من عيونك دي عندي
منة: عايزياك تقولها قدام العالم كله
مصطفي يصيح بصوت عالي : بحببببببببببببببببببببببببببببببك

زبون في المطعم: ايه يا عم انت اتكتم بقي من ساعتها صوتكوا عالي وقايم تجعر كمان ؟ قرفتنا يا اخي

مصطفي: علي فكرة حضرتك معندكش زوق
زبون: طيب ولزمتها ايه كلمة حضرتي؟ ده انت بتشتمني
مصطفي: تصدق معاك حق؟ طيب انت معندكش زوق
زبون: طيب خد دي بووووووووووم طررااااااخ
منة: مصطففففففي

وبعد خروجهم من المطعم

مصطفي: بصي بعد كده اقولهالك في ودانك افضل الظاهر جو الافلام ده مبياكلش في الواقع
منة: عندك حق يا مصطفي .طيب قولها قولها يلا
مصطفي"في سره" : يا ساتر عالم لاجئة واللهي
منة: بتقول حاجة
مصطفي: لا ابدا بقولك بحبك موت يا حبيبتي




رشة المية في البحر :



عبير وحسن راحوا "ثانية واحدة"....دلوقتي واحد هيقولي ايه ام الاسماء بنت الكلب اللي انت بتقولها دي ؟؟ دي انقرضت يا ابني من قرنين فاتوا متكتب اسماء عدلة ..اقوله حاضر

فارس ونادية ..واحد هيقولي ..نادية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..نادية دي عندها يلا..من النهاردة مافيش نادية اكتب اسم تاني

سيف ونادين ."ايوه كده اتلم"..راحوا اسكندرية يومين في فترة الخطوبة "ليه ان شاء الله معندهمش اهل؟ ولا متجوزين عرفي؟"" اقول للصوت اللي بيطلع ده "اسكت بقي خوتني"
المهم راحوا اسكندرية يومين وواقفين عند البحر

نادين: شااايف البحر شووو كبير كبر البحر بحبك
سيف: شااايفة السما شوووو بعيدة ..بعد السما بحبك
واحد معدي: فينك يا فيروز كان زمانك انتحرتي لو سمعتي التكريع ده..دي مش اصوات ده تكريع
سيف: احم..نادين ما تيجي نجري ورا بعض
نادين: ايه الهيافة دي يا سيف هههههههههههههههه
سيف: لا انا قصدي يعني زي ما بيجروا ورا بعض في الافلام العربي ع البحر ويرشوا مية كددددددددددددده طششششششششششششش
نادين: ايه اللي عملته ده يا بني ادم انت؟
سيف: ايه اللي حصل انا بهزر معاكي
نادين: بتهزر؟؟؟؟ انت غرقتلي الطقم الجديد..وكمان الموبايل في جيبي زمانه باظ يا مغفل
سيف: مغفل؟؟؟ انتي بتشتميني في الخطوبة؟؟
نادين: وهو المشكلة اني بشتمك في الخطوبة يا عديم الذوق ما انا ممكن اشتمك في الجواز
سيف: تصدقي انك مش رومانسية خالص
نادين: انت اللي دغف وبوظتلي الموبايل واحنا واقفين وتقولي نجري ورا بعض يا مراهق يا تافه ؟
سيف: طيب خدي دبلتك اهي
نادين: يا غبي انا اللي المفروض ارميهالك مش انت عايز جو افلام خد ام الدبلة اهي


وانتهي الموقف نهاية وحشة قوي برضه مش زي الافلام



الرومانسية الاجنبية :


سالم ومديحة "يا ابني الاسماء دي علي النعمة لو كررتها معدتش داخل ام المدونة دي"
احم انا اسف "ميرا وسالم" "طيب بذمتك ميراا هتتجوز سالم؟؟؟؟" يا اخي اتلم بقي

طيب نخليها ميرا ووائل كانوا واقفين قدام الجامعة في يوم ..وهم مخطوبين اصلا اخدهم قوي الموقف الرومانسي وهم من عشاق الافلام الاجنبي جدااااا وكان تاثرهم الواضح ده

هيضيعهم في اللحظة دي

وائل: نفسي اقولك كلمة في شفايفك
ميرا: بس انا شفايفي مبتسمعش
وائل: بس هتحس بالبوسة دي "وقرب وائل ع الاخر وكان هيبوووووس وهوباااااااااا"
راجل بدقن: انت بتعمل ايه؟؟
وائل: مين حضرتك؟؟
راجل بدقن: لا انت بتعمل ايه بالظبط؟
وائل: ابدا دي خطيبتي وكنت بوصلها
راجل بدقن: ده انت كنت هتطلطعها فرنشاية يا مؤمن
وائل: فرنشاية؟؟؟ طيب ازاي حضرتك عرفت المصطلح ده اصلا؟؟
راجل بدقن: ما انا كنت مقطع السمكة و...احم المهم انت هتحقق معايا ..يا اخي اتلم واحترم نفسك انت في طريق عام

وفجأة اتلم الناس : اوووووبة ..بوووووسني شكرا يا معلللللللم
وبدأ تلقيح الكلام واتلم مجموعة من الشباب وقال: اديني البوسة بسرعة ارجوك انا عايزة الجرعة

ومسكها وائل من كتفها وقال زي ياسر جلال في فيلم الفرح : دي مرااااااااتي واللهي العظييييييييم مرااااااتي
ميرا: مراتك ايه انت كمان ..يا عم ده فيلم ..انا خطيبتك
وائل: طيب يلا بينا نمشي احسن تقلب بغم



ودي كانت ابشع لحظات الخطوبة المنطقية واللي باظت الرومانسية فيها لانها اصطدمن بارض الواقع




1 comment:

Anonymous said...

إنت أصلي بجد يا معتز!
بس حكاية أسامي بنت كلب دي مش ظريفة خالص، خصوصا إن اسم حسن اسم واحد من أحفاد النبي محمد عليه الصلاة و السلام
و عموما المقال جامد فوق الخيال و ربنا يكرمك و مزيد من الحاجات "الأصلية"!