Wednesday, October 6, 2010

شكــسبير ع الفــيس بــوك وصلحـــه







لو كان الادباء والمطربين والجيل القديم كله عايش وعمل حساب ع الفيس بوك كان هيبقي شكله عامل ازاي في العصر الحديث ؟
زي شكسبير او عبد الحليم او الناس من مختلف العصور :




شكسبير حط استيتس ع الفيس بوك : اكون او لا اكون

التعليقات:
اليزابيث : ايه الهلس ده ..يعني ايه الجملة دي ؟ هي كده خلصت يعني ؟ ولا دي حتة من مسرحية جديدة يا شيكس ؟

ادواردو : ايه يا شيكس ؟ ايه الكلام الجامد ده..بقولك ايه النهاردة معادنا في حانة الشعراء في لندن عايزك تضربلك كام سونيتة كده وتلافيني هناك يا برنس

ليزا : يا سلام يا شكسو انا سامعة انك هتعمل مسرحية جديدة ابقي اعملها بي دي اف يمكن تعملك كتاب عند مروة رخا ولا حاجة بدل ما انت عمال تنشر في الحواري والشوارع الفاضية

شكسبير : يعني كلكوا بتعلقوا ومحدش عمل لايك ..ياللصاعقة ..موتوا في جحيم لا ينام ايها الجبناء







عبد الحليم حافظ : انتظروني في اغنية جديدة بتقول "موعود معاك بالعذاب يا قلبي"

نهلة : هاستناها يا حليم ولازم احضر الحفلة اكيد

محمود : موعود ايه يا عم بس احنا في سنة 2011 ارحمنا بقي من ام الجو القديم ده متغني حاجة جديدة زي نص حالة بتاعة اصالة ولا خيط ضعيف لجنات او اي حاجة فيها كلمات وعليها الطلة ..جتكوا نيلة مليتوا البلد

سلمي : انا سمعت حتة منها نسخة استديو جامممدة السنين يا حلم

عبد الحليم : ماشي يا عم محمود ما اغني احسن العنب ولا شوفت الفار السندق بدل ما اغني القديم اللي مش عاجبك ده ؟ ولا ايه؟ وبعدين طالما انت مبتحبش الحاجات دي في ناس كتير حباه ..يبقي فكك مني بقي يا برنس واقزح من هنا
مديحة : جامدة يا حلم ده انت شطفته

محمود: شطفته؟؟ اتعلمتي منين الكلام ده يا مديحة؟؟ وبعدين مش لايق علي اسمك اللي من الخمسينات ده ده انتي اخرك تتقابلي مع عبد الحليم في جنبنة الاسماك ولا المينا هاوس باسمك العتيق ده...وانا اغنلكم بدل بتلوموني ليه..بتشطفوني ليه؟ تراااا..تشطفوني ليه؟؟ تررررا







ام كلثوم : النهاردة معادنا في القهوة الثقافية الساعة 8

ام ممدوح : انا جاية ان شاء الله بس ياريت متغنيش

ام كاظم : انا جاية وياريت اسمع صوتك في اي حاجة للهضبة يعني غنيلنا "خلصت فيك كل الكلام يا معلم القلب الغرام " ماشي ؟

ام سعيد: يا سلام عليكي يا ام كلثوم وانتي بتقولي "قولتوا عليه مش عارف ايه" ولا كلمة "ازاي يا تري اهو ده اللي جري" ولا اما قولتي "هو صحيح الهوي غلاااااب ..معرفش انا " ...يا سلام تحس انها اغاني عايزة قرش حشيش واعمل احلاها دماغ

مدحت : هو ايه كلكم "ام" ام ممدوح علي ام كاظم علي ام سعيد؟ ولا عشان هي ام كلثوم فانتوا بتقلشوا ع الولية؟ ومين كلثوم ده ؟ هو انتي اتجوزتي ؟

ام كلثوم: متحترم نفسك يا ابني ..ولية؟؟ انا كوكب الشرق يلا ..لو مبطلتش تشتم اعملك فلاج وشرفي وابعت شكوي للفيس بوك قشطة ؟

ام ادوارد : هدي نفسك يا كوكب مش كده ..سيبك منه ده حاقد امال يعني مهبتيش في الولية اللي بتقولك حشيش ومش حشيش فالحة يعني تتشطري ع الراجل ده ؟

ام بهانة : انا جاية الساعة 8

ام كلثوم : هو ايه صحيح حكاية ام ام دي ؟ كلكم ام ادوارد وام بهانة وام مش عارف ايه ؟؟ هو عشان ام كلثوم بقي اي حد يخش يكتب ام بروح امكم ولا احنا قاعدين في شادر الخضار..ده حاجة تقرف ده انا اتخنقت من الفيس بوك ده ..وحياة امي لاغنيلكم لابو الليف في القهوة الثقافية يا ولاد الكلب عشان اربيكم







غاندي : لو وقعت منك الجزمة ارمي الفردة التانية عشان اللي يلاقي الفردتين تبقي سعادته كاملة بدل ما تديله نص سعادة

ساندي : هههه ملعوبة يلا بس هو انت لسه حافي ولا اشتريت شبشب ؟

ماندي: يا ستي ده حكيم حكيم عيب عليكي تقولي كده

ساندي: حكيم؟؟ تصدقي كنت فكراه نوال الزغبي ههههههههه

داندي: جامدة يا غاندي وياريت تعمل كتاب اسمه تعلم الهلس بدون معلم هههههههههه

غاندي: جري ايه يا شلق يا ولاد الجزمة متخلوش الواحد يخرج عن حكمة امه بقي ويديكوا اخماسا واسداسا ..

راندا : غاندي انا بحبك قوي...انا من مصر ومش اسمس حاجة علي وزن غاندي ولا ماندي ولا ساندي...دي حاجة محسساني اني في اعلان لبان ..بس بموت فيك رغم انك حافي ..بس كان ليا سؤال هو بالنسبة للحكمة اللي فوق دي ينفع الجزمة تكون باتا ؟ ولا لازم ماركة معينة زي اديداس مثلا ؟

غاندي: لا اي ماركة يا راندا واي جزمة كاوتش تمشي عادي يعني

راندا : جزمة كاوتش؟؟ ايه الالفاظ المقرفة دي؟؟ انت غاندي بجد ولا واحد عامل حسابه وخلاص؟ انا شوفتك في جريدة عين في عيد ميلاد منة فضالي برضه كل الصور الناس لابسة وانت قالع..متحترم نفسك بقي ولا هو الحكيم لازم يقلع؟
غاندي: ما هو امثالك اللي بيشتروا الجرايد الصفرا وبعدين نا اقلع بمزاجي واعمل سبايكي كمان لو عايز

راندا: سباايكي هندي؟؟ دي ازاي يعني تطلع تعابين من شعرك ؟؟ هههههههههههه

غاندي: قشطة قشطة خلاص هاشيلك من عندي دلوقتي يا عنية انتي اللي مبتحترميش نفسك






هتلر : انا رايح احرق كام بلد انا بحب الحرب قوي ههههه بحبها قويييييي هههههه انا بموت في الحروب واعجاب الناس بشنبي

مصراوي: يا عم اتكلم علي قدك يا اللي الزمان هدك

برنس ادوارد : انا من روسيا وبقولك ابقي قابلني يلا عندها لو عرفت تدخل بلدي

هتلر: ادخل بلدك ده انت هتتروق واول واحد احطه في الاسر..وانت يا مصراوي والنبي خليك في اللي انت فيه ده انت عندك مشاكل فيكل حاجة حتي في العيش يعني مش مهتم اني احتلك اصلا هههههههههه

سوسن من كوريا : طيب ما تجرب تيجي نواحينا كده في اسيا وابقي تعالي بليل واحنا نوريك الويل

هتلر: كوريا ايه بس ده انت شكلك من شبرا وبعدين وحاية شنبي لمروقكم انتوا كمان بس اصبري وبعدين محسساني انك جامدة يعني ما اليابان خدتلها كام قنبلة ع السخان ولا نسيتي وانت نسيت اللي جرا هات الدفاتر تنقرا ياعنيا

سامح من جسر السويس : انا بحبك قوي يا هتلر نفسي تيجي تنضفنا يا اخي ومعجب قوي بشنبك بس مرة رحت للحلاق قولتله اعمل شنب هتلر قاللي بتهكم ما اعملك حلقة كابتن شوبير احسن يا خفيف وطردني

هتلر: ايه نضفنا دي يا سامح ؟ انت هتعملي مشهد من فيلم ليلة سقوط بغداد "واللهي هينضفونا" ..عموما انا سعيد بيك وان شاء الله انتظرني النهاردة علي قناة المحور في حلقة اسمها "اخر افتكاسات هتلر"







بوذا : الكراهيه لا تنتهي بالكراهيه ,بل بالمحبه وهذه قاعده سرمديه

جون : اه يا عم بوذا اشجيني واديني في الهايف

رامي: سرمدية؟؟ ايه الكلام اللي عامل زي البوتقة ده ..ده عشان يبقي كلام كبير يعني ؟

سلمي: هو مين ده اصله ضافني عنده وانا معرفش هو مين ..وايه البوذا دي ؟مش دي اللي بيكلوها في الميكروباصات باين ؟

رامي: هههههههه حلوة يا سلمي ده انت شكلك شاربة منقوع براطيش

بوذا: الله الله ده انتوا جايين هنا تلونوا عليا بقي لا بيتك بيتك يلا انت وهو ...انا مش بوذا بتاع الميكروباص يا خفيفة

سلمي: ااااه انت الراجل المربع ده ؟

بوذا: مربع ليه شايفاني بكرشين ؟

سلمي: يا عم قصدي مربع رجلك يعني مش جسمك مربع

بوذا: اه دي صورتي في الاكونت التاني اللي عملوها تمثال هههههههههههه

رامي: يا عم اهم بكرة يعملوا تمثال لتمورة هي جت عليك

بوذا: ايوه بس انا استحق

رامي: ههههه ماشي ياعم بوظة ..متجيب شفطة هههههههههه





ودول بعض الشخصيات الكبيرة اللي كانت ممكن تكون موجودة ليومنا ده ع الفيس بوك كانت هتبقي مليطة ..



1 comment:

Anonymous said...

ههههههههههههه
حلوة أوي